TU har i denne sommeruka satt søkelyset på fremtidens arbeidsliv. Det er en klisjé, men like fullt reelt, at samfunnet er i stor endring. Det påvirker både vanlige arbeidstakere og deres ledere.
Et trekk som kommer fram i sakene våre denne uka, er at dine personlige egenskaper framstilles som viktigere. Equinor er blant selskapene som snakker om dette.
– Personlige egenskaper har alltid vært viktige, men tidligere har nok arbeidsgivere hatt mest fokus på spisskompetanse. Arbeidsgivere har blitt mer obs på hvor mye verdi personlige egenskaper gir, og det har kommet høyere opp på ønskelisten, sier Aleksandra Hirst, direktør for personalstrategi og kompetanse i Equinor, til TU.
Beherske mer enn én ting
Energiselskapet er stadig en av favorittarbeidsgiverne for norske studenter. Så hva det selskapet vektlegger, får betydning.
Hvilket likevel ikke betyr at det nå er gode tider for generalister som ikke er spesielt gode i noe. Slett ikke. Men som forskningsleder i Sintef Thale Kvernberg Andersen påpeker, holder det ikke bare å være god på én ting alene.
– En rendyrket teknolog må forstå andre stammespråk i tillegg til teknologi. Du kan ikke bare være i din egen faglige boble lenger. Nerden må få flere interesser, sier hun.
Hva betyr det i praksis for blant annet de studentene som denne uka fikk beskjed om de fikk plass på sitt drømmestudium eller ikke?
– Før var det ofte slik at en utdanningsgrad kunne holde gjennom en hel karriere, men i dag må man tilegne seg en rytme med kontinuerlig læring og kompetanseutvikling, sier Hirst i Equinor.
Flere arenaer
Det er ikke noe nytt at vi forventer at fagpersoner kan samarbeide, være kreative, tenke kritisk og kommunisere godt. Men utvilsomt har vi i mange yrker vært i en periode der den faglige kompetansen har vært nesten altoverskyggende.
Nå går vi inn i en periode der arbeidslivet i mange bedrifter kommer til å foregå på enda flere arenaer enn før: i planlagt aktivitet på kontoret, på digitale møter og i stillhet på hjemmekontoret.
Den som ønsker å få til noe for det store «vi», vil gå ut som vinnere i fremtidens arbeidsmarked, mener rekrutteringsleder i Multiconsult, Martin Halvorsen.
Om dette slår til, vil det ikke lenger holde å levere gode resultater individuelt. Den ensomme ulv lever i så fall et utsatt liv i framtidens arbeidsmarked. Kanskje er det ikke plass til ham – for det er som oftest en hann – i det hele tatt?
Norge snart klar til å innføre EUs karbontoll – Tolletaten trenger millionbeløp
Nye krav til gode ledere
Parallelt med hvordan arbeidstakerne må utvikle seg, kommer også forventningene til en god leder, å endre seg. Tydelig, men empatisk er én beskrivelse av hva som kan bli viktig i framtiden.
– Med tydelighet mener jeg ikke en bastant leder som gir ordre, men en leder som er tydelig på hva vedkommende står for, og samtidig er tydelig på bedriftens mål, ønsket prestasjon og kvalitet, sier Donatella De Paoli, førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon på BI i Oslo.
Denne tydeligheten blir ekstra viktig når medarbeiderne skal samarbeide og ha dialog, ofte på arenaer hvor sjefen ikke nødvendigvis en gang er til stede, eller «bare» til stede digitalt. Hvordan skal samhandlingen trekke i retning av målet, om ikke alle forstår hvor man skal?
Å lede en gruppe mennesker kan være vidt forskjellig ut fra hvilken kompetanse gruppa har. TU har ved flere anledninger skrevet om utfordringene ved å lede ansatte med høyere kompetanse og kunnskap enn deg selv. Det krever noe helt annet av en leder, enn om man er sjef for en samlebåndsproduksjon.
Færre over 50 bør lede
De Paoli beskriver det slik: Lederne må gi medarbeiderne tillit, men også gi klare retningslinjer og kommunisere hva de krever.
– Det er ingen motsetning mellom å være empatisk og tydelig.
Hun tror vi får flere yngre ledere, fordi de ikke har de samme fordommene som mange menn på 50 pluss – som undertegnede – som kan ha stivnet fast i et tankesett eller en metodikk som er utdatert.
– Ledere som er konservative og opptatte av kontroll, status og makt, passer ikke inn i fremtidens arbeidsliv, mener De Paoli.
Jeg tror hun har helt rett – spesielt i kompetansebedrifter. Der vil det være helt vanlig at den ansatte kan mer enn sjefen, og da er det viktig at lederen legger til rette med tydelige forventninger, og deretter slipper de kunnskapsrike til. Gjerne nerder med flere interesser enn før.
Vil bruke kjernekraft til å elektrifisere oljeplattformer