I konkurranse med Hæhre Entreprenør og Bertelsen & Garpestad er Johs. J. Syltern tildelt oppdraget med å bygge E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Selskapet leverte samlet sett det beste tilbudet når en sammenligner pris og kvalitet (se tabellen under).
– Det har vært en god og reell konkurranse med tre svært kompetente tilbydere, forteller prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen i en pressemelding.
Medregent moms skal Johs J. Syltern bygge den nye veien for 370 millioner kroner. Styringsrammen, altså totalkostnad medregnet moms, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, er beregnet til 564 millioner kroner (2022-kr).
Konkurransen
Gjennom forhandlinger ble prisene justert, samtidig ble kvaliteten hevet.
– Vi opplever at forhandlinger der det leveres flere tilbud, gjør entreprenørene mer sikre på hva de skal levere, og at de som en følge av mindre usikkerhet, kan levere en lavere tilbudspris, sier Nyland.
I konkurransen ble gode løsninger og økt kvalitet premiert. Det kunne totalt gi entreprenørene 75 millioner kroner i fratrekk på tilbudt pris. Konkurranseprisen = tilbudspris - fratrekk for gode løsninger og kvalitet.
E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn:
Johs J. Syltern |
Hæhre Entreprenør |
Bertelsen & Garpestad |
|
K1: Tilbudssum |
296 081 000 |
346 328 326 |
455 878 628 |
K2: Gjennomføring av oppdraget, herunder organisering og tilbudt nøkkelpersonell |
24 000 000 |
20 000 000 |
23 000 000 |
K3: Ivaretagelse av HMS på prosjektet, herunder SHA, YM og klima |
7 000 000 |
8 000 000 |
8 000 000 |
K4 Anleggets Kvalitet |
16 000 000 |
15 000 000 |
11 000 000 |
Konkurransesum |
249 081 000 |
303 328 326 |
413 878 628 |
Prosjektet er en totalentreprise. Statens vegvesen har i store trekk har beskrevet veianlegget som skal bygges, mens entreprenøren påtar seg å prosjektere og bygge anlegget.
Arbeidene omfatter prosjektering og bygging av omkring 9,6 kilometer ny E6 med fartsgrense 90 km/t på strekningen Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjellia. Ny veilinje går stort sett i jomfruelig terreng utenfor eksisterende E6.
I tillegg skal strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn klargjøres for 90 km/t. Det er sanering av avkjørsler, bygging av sideveier samt noe bearbeiding av sideterreng som skal utføres på denne strekningen.
– Her ligger det an til en rask og effektiv utbygging fordi det meste av vegen ligger i jomfruelig terreng uten større utfordringer, sier Nyland i meldingen.
Historisk sus
Johs. J. Syltern legger opp til byggestart våren 2023. Veien skal etter planen tas i bruk i oktober 2024.
– Dette er virkelig stor stas! Det var vi som bygde den aller første delen av gigantprosjektet E6 Helgeland. Da bygde vi E6 Majavatn som sto ferdig i 2010. Når vi nå skal bygge den siste delen av prosjektet er ringen sluttet, sier daglig leder Øystein Syltern i Johs. J. Syltern i pressemeldingen.
Litt lenger nord er LNS i gang med å bygge ny E6 Svenningelv-Lien forbi kommunesenteret Trofors i Grane. Denne strekningen skal åpnes høsten 2025.
Når de siste to strekningene står ferdig har Statens vegvesen siden 2009 bygd 157 kilometer ny E6 gjennom Helgeland, det aller meste med 90-sone. E6 fra Trøndelag grense i sør til nord på Saltfjellet vil da med få unntak ha gjennomgående god eller høy standard.
Det er som vanlig lagt inn en klagefrist på ti dager (karensperiode) før kontrakten blir formelt signert og bindene. Det er planlagt signering av kontrakt den 17. november.
ERTMS forsinket: Disse milliardprosjektene kan få «gamle» signalsystemer