E6 HELGELAND

Johs. J. Syltern skal bygge siste del av E6 Helgeland

Ringen er sluttet. Syltern bygde den første delen av prosjektet: E6 Majavatn, som sto ferdig i 2010.

Johs. J. Syltern er tildelt oppdraget med å bygge E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn for Statens vegvesen.
Johs. J. Syltern er tildelt oppdraget med å bygge E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn for Statens vegvesen. Foto: Johs. J. Syltern
3. nov. 2022 - 16:31

I konkurranse med Hæhre Entreprenør og Bertelsen & Garpestad er Johs. J. Syltern tildelt oppdraget med å bygge E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Selskapet leverte samlet sett det beste tilbudet når en sammenligner pris og kvalitet (se tabellen under).

– Det har vært en god og reell konkurranse med tre svært kompetente tilbydere, forteller prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen i en pressemelding.

Medregent moms skal Johs J. Syltern bygge den nye veien for 370 millioner kroner. Styringsrammen, altså totalkostnad medregnet moms, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, er beregnet til 564 millioner kroner (2022-kr).

Konkurransen

Gjennom forhandlinger ble prisene justert, samtidig ble kvaliteten hevet.

– Vi opplever at forhandlinger der det leveres flere tilbud, gjør entreprenørene mer sikre på hva de skal levere, og at de som en følge av mindre usikkerhet, kan levere en lavere tilbudspris, sier Nyland.

I konkurransen ble gode løsninger og økt kvalitet premiert. Det kunne totalt gi entreprenørene 75 millioner kroner i fratrekk på tilbudt pris. Konkurranseprisen = tilbudspris - fratrekk for gode løsninger og kvalitet.

E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn:

 
 

Johs J. Syltern

Hæhre Entreprenør

Bertelsen & Garpestad

K1:

Tilbudssum

296 081 000

346 328 326

455 878 628

K2:

Gjennomføring av oppdraget,

herunder

organisering

og tilbudt

nøkkelpersonell

24 000 000

20 000 000

23 000 000

K3:

Ivaretagelse av

HMS på prosjektet, herunder SHA,

YM og klima

7 000 000

8 000 000

8 000 000

K4

Anleggets Kvalitet

16 000 000

15 000 000

11 000 000

Konkurransesum

249 081 000

303 328 326

413 878 628

Prosjektet er en totalentreprise. Statens vegvesen har i store trekk har beskrevet veianlegget som skal bygges, mens entreprenøren påtar seg å prosjektere og bygge anlegget.

Prosjektet E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn er delt i to parseller. Det skal blant annet bygges 9,6 kilometer ny E6 med fartsgrense 90 km/t og klargjøres for 90 km/t på strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Prosjektet E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn er delt i to parseller. Det skal blant annet bygges 9,6 kilometer ny E6 med fartsgrense 90 km/t og klargjøres for 90 km/t på strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Arbeidene omfatter prosjektering og bygging av omkring 9,6 kilometer ny E6 med fartsgrense 90 km/t på strekningen Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjellia. Ny veilinje går stort sett i jomfruelig terreng utenfor eksisterende E6.

I tillegg skal strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn klargjøres for 90 km/t. Det er sanering av avkjørsler, bygging av sideveier samt noe bearbeiding av sideterreng som skal utføres på denne strekningen.

– Her ligger det an til en rask og effektiv utbygging fordi det meste av vegen ligger i jomfruelig terreng uten større utfordringer, sier Nyland i meldingen.

Historisk sus

Johs. J. Syltern legger opp til byggestart våren 2023. Veien skal etter planen tas i bruk i oktober 2024.

– Dette er virkelig stor stas! Det var vi som bygde den aller første delen av gigantprosjektet E6 Helgeland. Da bygde vi E6 Majavatn som sto ferdig i 2010. Når vi nå skal bygge den siste delen av prosjektet er ringen sluttet, sier daglig leder Øystein Syltern i Johs. J. Syltern i pressemeldingen.

Litt lenger nord er LNS i gang med å bygge ny E6 Svenningelv-Lien forbi kommunesenteret Trofors i Grane. Denne strekningen skal åpnes høsten 2025.

Når de siste to strekningene står ferdig har Statens vegvesen siden 2009 bygd 157 kilometer ny E6 gjennom Helgeland, det aller meste med 90-sone. E6 fra Trøndelag grense i sør til nord på Saltfjellet vil da med få unntak ha gjennomgående god eller høy standard.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Det er som vanlig lagt inn en klagefrist på ti dager (karensperiode) før kontrakten blir formelt signert og bindene. Det er planlagt signering av kontrakt den 17. november.

Både Vestfoldbanen mellom NyKirke og Barkåker (bildet) i Horten og Dovrebanen Oslo-Hamar er utsatt med minst et år grunnet ERTMS-forsinkelsen. Nå ser Bane Nor på muligheten for å droppe signalsystemet.
Les også

ERTMS forsinket: Disse milliardprosjektene kan få «gamle» signalsystemer 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.