Kampen om hodene: Færre vil studere marine fag – slik vil de snu trenden
– Havbruk blir mer og mer avansert.
Studenter på marin teknikk kan belage seg på et stort utvalg av jobber innen havbruk og digitalisering av skip og andre maritime områder.Bilde: Aker Solutions
Ocean Space Race skal få ungdom interessert i marin teknikk.Bilde: Marintek/Alexander Sandnes
Tor Olav Trøim, som riktignok har egeninteresse av å snakke varmt om LNG, hevder at skipsfartens utslipp må ned og at LNG er det enkleste tiltaket og som gir størst effekt raskt.Bilde: Tore Stensvold
Ocean Farming skal plassere sin havmerd i Frøyhavet utenfor Trøndelag.Bilde: Salmar/Ocean Farming
10 år siden: Per Brinchmann, teknisk direktør i Wilh. Wilhelmsen ASA og Petter Chr. Jønvik, leder for shipping og miljø i Wilh. Wilhelmsen, vedOrcelle-modellen som ble vist i Japan i 2005.
Wilh. Wilhelmsens ES Orcelle med tre store seil og solcellepaneler. I tillegg skulle skipet ifølge visjonen kunne drives fram av brenselceller og bølgekraft.Bilde: Wilh. Wilhelmsen
ES Orcelle under vannlinjen.Bilde: Wilh. Wilhelmsen
Mekanikeren Haakon Evjen fra Marintek (nå Sintef Ocean) monterte sensorer på et skrog i fjor sommer. Det ble testet i en modell av Stad skipstunnel i havromsbassenget på Tyholt.Bilde: Tore Stensvold
Administrerende direktør Vegar Johansen i Sintef Ocean ser et hav av muligheter innen havbruk og maritime næringer.Bilde: Tore Stensvold
Laget fra Haram vgs på Sunnmøre ble Årets skipsdesigner 2017, det vil si at de hadde den totalt beste modellen når det kommer til manøvrering, stabilitet og hurtighet.Bilde: Ingvil Snøfugl/Sintef Ocean
Vindturbinkonkurranseklassen er ganske ny, men blir stadig mer populær.Bilde: Ingvil Snøfugl/Sintef Ocean
Ocean Space Rac 2017. Hastighetskonkurranse i havromsbassenget.Bilde: Ingvil Snøfugl/Sintef Ocean
Elevene bruker mye tid på å teste og gjøre de siste finjusteringene før båtracet starter på Ocean Space Race.Bilde: Ingvil Snøfugl/Sintef Ocean