Luftforurensingen i Shanghai blir bare verre og verre. Nå tar myndighetene grep for å redusere utslipp fra det stadig økende antall cruiseskip som ankommer byen.
Myndighetene har kommet fram til at 8-10 prosent av partikkelutslipp til luft i Shanghai stammer fra skipsfart.
I fjor begynte myndighetene å legge opp til landstrøm for containerskip. Det første punktet for landstrøm til containerskip er allerede under etablering, og flere vil komme.
Utslipp som 5.000 biler
-Selv om containerterminalene ligger relativt langt fra byen, kommer forurensningen likevel inn til byen. Cruiseskipsterminalene ligger nærmere sentrum. Hvert cruiseskip har helseskadelige utslipp av partikler, svovel og nitrogenoksider tilsvarende 3.000-5.000 biler, sa visedirektør for Shanghai Transport Commission, Zhang Li, da planene om seks landstrømpunkter ble presentert.
Shanghai skal være verdens åttende største cruiseskipshavn med 400 anløp i fjor og 1,6 millioner passasjerer. Ifølge Ship & Bunker News regner Shanghai med 500 anløp og 2,4 millioner passasjerer i 2016.
Subsidier
Innen utgangen av september skal det første tilkoblingspunktet være klar til testing ved Shanghai Wusongkou International Cruise Terminal.
Byens myndigheter vil subsidiere utbyggingen av landstrøm og innføre incentiver for skip til å benytte landstrøm.
Norsk støtte
I Norge er det også økende press på å få bygget ut landstrøm. Enova har fått 28 søknader om støtte til å bygge landstrøm ved norske havner.
Blant søkerne er Bergen, som sliter med luftforurensning og hvert døgn har et hurtigrutefartøy liggende inne flere timer. Både byen og rederiet ønsker landstrøm.
Hurtigruten har allerede begynt arbeidet med å klargjøre sine skip for landstrøm. MS Kong Harald har nettopp kommet nyoppusset fra Fosen Verft. Da ble skipet også klargjort for landstrøm. Nå skal Polarlys og Spitsbergen gjennom samme oppgradering.
- Kystverket gjør helomvending: Gjør om nytt skip til hybrid