SAMFERDSEL

Kineserne er ute av konkurransen om Stadtunnelen

Fire av seks entreprenører er kvalifisert til å gi tilbud på byggingen av Stadtunnelen.

Illustrasjonen viser hvordan skipstunnelen vil se ut innvendig. På hver side er det en 3,5 meter bred fendret ledekonstruksjon. Seilasen gjennom tunnelen vil ta cirka ti minutter.
Illustrasjonen viser hvordan skipstunnelen vil se ut innvendig. På hver side er det en 3,5 meter bred fendret ledekonstruksjon. Seilasen gjennom tunnelen vil ta cirka ti minutter. Illustrasjon: Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur
27. feb. 2025 - 16:06

Kortversjonen

  • Kystverket har kvalifisert fire entreprenør-grupperinger til å bygge verdens første skipstunnel: Skanska Norge/Vassbakk og Stol, AF Gruppen Norge, Eiffage Genie Civil og Acciona Construccion S.A / Bertelsen & Garpestad.
  • Byggestart er planlagt til 2026 med en anslått byggetid på fem år, og de første tilbudene må leveres innen 1. juni.

Oppsummeringen er generert av et KI-verktøy fra OpenAI og kvalitetssikret av journalister i Teknisk Ukeblad Media.

Vis mer

– Vi har gjort grundige vurderinger av de interesserte tilbyderne og er glade for at vi nå kan ta med oss fire solide entreprenør-grupperinger videre i konkurransen om å få bygge verdens første skipstunnel, sier kystdirektør Einar Vik Arset i en pressemelding.

– Med fire tilbydere er vi trolig sikret god konkurranse, noe som vil få innvirkning både på pris og kvalitet, opplyser han.

Kystverket fikk seks forespørsler om å delta i konkurransen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Ny app: Slik blir TU bedre på mobil

Fire entreprenører er nå vurdert som kvalifisert, og invitert med videre til å inngi tilbud:

  • Arbeidsfellesskapet Skanska Norge og Vassbakk og Stol
  • AF-Gruppen Norge
  • Eiffage Genie Civil, Frankrike
  • Arbeidsfellesskapet Acciona Construccion S.A og Bertelsen & Garpestad, Spania/Norge

Det betyr at to kinesiske arbeidsfellesskaper er ute av konkurransen.

Absolutte krav

– Kvalifikasjonskravene er absolutte. For entreprenørene handlet denne runden om å synliggjøre tekniske og faglige kvalifikasjoner, blant annet gjennom referanseprosjekter. De fire tilbyderne som er med videre har svart godt ut på dette, mens de to ekskluderte tilbyderne har kvalitative mangler, sier Harald Inge Johnsen, som er prosjektsjef for Stad skipstunnel, i meldingen.

– Kystverkets vurdering er at de to ekskluderte tilbyderne ikke har dokumentert tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad, blant annet fra arbeid med injeksjon i svært hardt fjell samt prosjektering og utførelse av vann- og frostsikring, sier Johnsen.

De første tilbudene skal leveres innen 1. juni. Tilbudene blir så evaluert og forhandlet om, gjerne i flere runder, før det beste tilbudet ut fra kriteriene velges ut.

Målet er kontraktsignering høsten 2025 og byggestart i 2026, såfremt tilbudene ligger innenfor kostnadsrammen for prosjektet. Kystverket har anslått byggetiden til omtrent fem år.

SANDNES 20250114
Beyonder Battery Center. Bilder av sentrale personer og produksjonslokalene til selskapet.
Teknologidirektør i Beyonder, Dr. Han Ho Lee
Foto: Arash A. Nejad
Les også

Beyonder: – Et norsk produkt produsert i Kina

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.