BYD er verdens største produsent av elbiler. Og om ikke lenge kan de også ha verdens største batterifabrikk. Målet er at produsentens totale kapasitet skal være 60 GWh om to år.
Batterier har blitt en strategisk ressurs i elbilsracet. Det forutså Teslas Elon Musk for lenge siden, og derfor passet han på å eie produksjonen selv (Teslas batterier bygges i Gigafactory av Panasonic). Kinesiske Build Your Dreams mener det samme, og nå melder bedriften at de har de åpnet sin tredje batterifabrikk i Kina.
– Elektrifisering er uunngåelig i framtiden, siden flere land har kunngjort deadlines for når man skal slutte å selge biler med forbrenningsmotorer. Elbiler står nå foran en ny salgseksplosjon, sa direktør Wang Chuanfo i BYD da fabrikken ble åpnet.
- Blir den tredje i Norge: Verdens største produsent av marine batterier bygger batterifabrikk i Bergensområdet (TU Ekstra)
Åpnet forrige uke
Den nye fabrikken i Qinghai, vest i Kina, skal ifølge produsenten bli verdens største arealmessig. Fabrikken ble offisielt åpnet i forrige uke, men den kommer ikke til å være ferdig bygd før i 2019.
Da vil den være like stor som 140 fotballbaner (1.000.000 kvadratmeter) med en kapasitet på 24 GWh i året. I tillegg til å være størst, skal fabrikken også være helt automatisert.
Tesla, som har som mål å få batterifabrikken Gigafactory til å produsere en batterikapasitet tilsvarende 35 GWh (de avslører ikke hvor stor kapasitet de har nå – men om man ser på Teslas bilproduksjon er man ikke i nærheten) kommer altså å få sterk konkurranse. BYD regner med å produsere 28 GWh i år, og øke kapasiteten til 48 GWh 2019 og 60 GWh 2020.
Men selv om de slår Tesla i produksjon, kommer de ikke til å være størst. Den kinesiske batteriprodusenten CATL (som også bygger en 24 GWh-fabrikk) regner med at deres produksjonskapasitet skal bli 88 GWh i år 2020.
Artikkelen ble først publisert på NyTeknik.se
- De mangler 40 milliarder: Likevel er de fast bestemt på å bygge verdens største og mest miljøvennlige batterifabrikk