– Dette er en totalentreprise og tilbudskonkurranse med forhandling, forteller byggeleder Sverre Kjos-Wenjum til Veier24.
– Det er mer spesielle enn kompliserte forhold i dette oppdraget. Vi skal koble oss på den eksisterende Støylsnestunnelen, der det går trafikk, sier han.
Tre kilometer av den 6,5 kilometer lange tunnelen er allerede utsprengt. Massene gikk til E39 Bjørset-Skei. Dermed blir det driving av cirka 3,5 kilometer i denne nye entreprisen.
Rassikring av riksveg 5
Prosjektet kan beskrives slik: Den eksisterende Støylsnestunnelen i Jølster i Sogn og Fjordane skal forlenges med om lag 6,5 kilometer ny tunnel for rassikring av riksveg 5 langs hele Kjøsnesfjorden.
Den nye tunnelen skal kobles til Støylsnestunnelen inne i fjellet, og total tunnellengde blir om lag 8,5 kilometer. Oppdraget omfatter prosjektering, bygging, kontroll og dokumentasjon av prosjektet.
Tunnelprofilet skal være T9,5. I tillegg kommer rehabilitering av Støylsnestunnelen, som har profil T8,5, og 400 meter med ny hovedveg med bredde på 8,5 meter. Det skal dessuten bygges rundt 800 meter lokalveier og gang-/sykkelveger.
ÅDT: Cirka 1600
Eksisterende Støylsnestunnel skal rehabiliteres med nye tekniske bygg både i fjell og i dagen, nytt elektroteknisk anlegg, samt enkelte bygningsmessige og tekniske anlegg. Støylsnestunnelen skal være åpen for normal trafikk i anleggsperioden. ÅDT er for tiden cirka 1600.
– Vi håper å starte arbeidet til høsten, sier Kjos-Wenjum. Sluttdato er satt til 15. august 2022.
Frist for å gi tilbud er 5. april.