TUNNELER

Klart for første lag med asfalt i E16-tunnelen gjennom Sollihøgda

Høyt tempo har preget arbeidet med E16-prosjektet Bjørum-Skaret. I oktober i fjor var det gjennomslag, nå er det klart for første lag asfalt i den 800 meter lange tunnelen.

Avretting vegfundament, legging av fiberduk rundt leca og setting av trekkekummer for elektro.
Avretting vegfundament, legging av fiberduk rundt leca og setting av trekkekummer for elektro. Foto: Atle Strøm, Stratens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
2. mars 2023 - 09:35

– Nå har vi fått lagt ut vegoverbygning med forsterkningslag av 20/120 mm maskinkult som er grovknust og siktet av sprengstein fra fjellskjæringene langs den nye E16-traseen. Før asfalten skal legges må de komprimere og deretter legge ut forkilingslag av gjenbrukt asfalt.

Jubel og fiering av første gjennomslag på Bukkesteinshøgdtunnelen 14. oktober i fjor. F.v. Geir Brevik, May Bente Hiim Sindre og Lovisa König. Nå er arbeidene med oppbygging av tunnelen i full gang og snart legges første lag med asfalt. <i>Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen</i>
Jubel og fiering av første gjennomslag på Bukkesteinshøgdtunnelen 14. oktober i fjor. F.v. Geir Brevik, May Bente Hiim Sindre og Lovisa König. Nå er arbeidene med oppbygging av tunnelen i full gang og snart legges første lag med asfalt. Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen

– Det som skjer den nærmeste tiden nå er legging av asfalt bærelag. Deretter kan øvrige innredningsarbeider i tunnelen starte opp, forteller byggeleder Trond Øygarden i melding fra Statens vegvesen.

14. oktober i fjor var det gjennomslag i det første løpet i Bukkesteinshøgdtunnelen på E16 mellom Sandvika og Sollihøgda. Snaue tre uker senere var det gjennomslag i det andre løpet.

Det første tonnet av i alt 60 på denne strekningen legges ut i Rabbersveien.
Les også

Med treolje som bindemiddel kan asfalten bli nær utslippsfri

Dette har skjedd oktober 22 - mars 23:

-Den første uka etter gjennomslaget i fjor høst gikk med til nedrigging, fjerning av ventilasjonsanlegg og annet utstyr som ble benyttet under tunneldrivinga.

Tunnelen ble kontrollert for å vurdere om det var behov for ekstra sikring av berget. Deretter er dette rekkefølgen av aktiviteter som har pågått i tunnelen fram til nå, forteller  Trond Øygarden.

Rensk av tunnelsåle

Først var det rensk av tunnelsåle for å få ut all gjenstående sprengstein og finstoff, samt kontroll på at det ikke er gjenstående sprengstoff.

Deretter ble det fylt inn ny maskinkult som fundament og anleggsveg for videre arbeid med VA-grøfter og endelig vegoverbygning.

Legging av vann-drens, overvannsledninger og kummer (Foto: ) <i>Foto:  Atle Strøm, Stratens vegvesen</i>
Legging av vann-drens, overvannsledninger og kummer (Foto: ) Foto:  Atle Strøm, Stratens vegvesen

VA-arbeider

Neste aktivitet var legging av vannledning for framtidig brannvann, hydranter og vaskevann i tunnel. Plass for kummer var allerede sprengt ut og de ble satt ned på riktig sted.

-Det vil være frostinntrenging i tunnelen vinterstid. For denne korte tunnelen på 800 m må hele VA-grøften isoleres gjennomgående i begge tunnelløp. Her har entreprenøren Skanska valgt å bruke leca som isolasjon over ledningene, forteller teknisk byggeleder Atle Strøm.

For å stabilisere massene legges det fiberduk rundt isolasjonsmaterialet(leca) slik at det ikke skal blande seg eller bevege seg med øvrige steinlag. Trekkekummer for framtidig legging av trekkerør og kabler til det elektriske anlegget i tunnel er også satt ut. Der hvor kabler skal krysse under ny veg må disse trekkerørene også legges og støpes rundt.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.