Den nye veitraseen følger omtrent i dagens trase, med noen unntak hvor veilinjen skal rettes ut, heter det i utlysningen fra Statens vegvesen.
Skal gå mellom Bodø og Lofoten: – Begynner bygging av verden største hydrogenferger
Gul midtstripe fra Kristiansand til Hovden
Prosjektet er en del av et større prosjekt som har som mål å bygge vei med tilfredsstillende standard og veibredde for å få gul midtstripe på hele rv. 9 fra Kristiansand til Hovden.
Formålet med prosjektet er å øke trafikksikkerheten og fremkommeligheten ved å utbedre kurver, etablere mykt sideterreng, øke veiens bæreevne og bedre siktforholdene.
Arbeidet vil bestå av blant annet masseflytting, sprengning, rørlegging (trekkerør,
stikkrenner og noe langsgående drenering), asfaltarbeider og rekkverksarbeid. I prosjektet inngår også plateskifte på Hoslemo bru.
Det skal etableres to nye busslommer ved avkjøring til Glidbjørg, samt to kantstopp ved Byklestøylane. Eksisterende busslomme ved Hoslemo skal ikke gjøres noe med. Det skal heller ikke gjøres noe ved eksisterende rasteplass på Skarsmo, som ligger innenfor anleggsområdet, utover å tilpasse avkjøringer til ny vei.
Fjellnabber skal bort
Statens vegvesen opplyser at det i tillegg skal utføres noen mindre arbeider med utbedring av sideterreng langs rv. 9 på en strekning mellom 1 og 3 km sør for Byklestøylane. Det skal der sprenges bort flere fjellnabber, og ferdig sprengt fjellskjæring skal tilbakefylles med løsmasser for å sikre mykt sideterreng. Steinen som sprenges fra sideterrenget skal brukes innenfor hovedarbeidsområdet fra Byklestøylane-Hoslemo.
Én av fjellskjæringene som skal sprenges bort har en høyde på ca. 20 meter og er planlagt brukt som sidetak i prosjektet. Her er det prosjektert med et utvidet profil, og det er lagt opp til at det skal hentes ut stein til blant annet knusing av forsterkningslag og bærelag i prosjektet.
Dette er litt om mengdene i prosjektet:
- Gravevolum (jord-/løsmasser): 69 000 fm3
- Sprenging (inkl. dypsprenging): 67 000 fm3 (inkluderer ca. 47 000 fm3 for
sideterreng/i sidetak sør for Byklestøylane)
- Steinfylling: 45 000 am3
- Forsterkningslag: 30 000 am3
- Bærelag Fk: 9 500 am3
- Bærelag Ak: 2 400 am3
- Asfalt: 45 000 m2 (pr. lag)
- Kabelgrøft: 6000 m
- Stikkrenner: 1000 m
- Rekkverk: 1700 m
- Fanggjerde: 180 meter
- Plateskifte Hoslemo bru
Frist for å gi tilbud på oppdraget er satt til 23. mai.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt