PROSJEKTER

Klart for rehabilitering av Hovet- og Brattåstunnelene på E18

Frist for å gi tilbud: 27 januar.

Nordre portal til Brattåstunnelen, en av to svært korte tunneler på E18 ved Porsgrunn.
Nordre portal til Brattåstunnelen, en av to svært korte tunneler på E18 ved Porsgrunn. Foto: Google Maps
4. des. 2020 - 05:56

De to tunnelene Hovettunnelen (539 meter) og Brattåstunnelen (524 meter) ligger på E18 i Porsgrunn kommune. De er så korte at det er såvidt de faller inn under tunnelsikkerhetsforskriften, men nå skal de oppgraderes.

Arbeidene skal utføres som totalentreprise.

Arbeid i dagsonen: To nye tekniske bygg skal settes opp. Bygningen nærmest
Brattåstunnelen blir den største, og skal også forsyne et mindre teknisk bygg som
bygges nær portalen til Hovettunnelen.

På østsiden av Hovettunnelen kommer det en ny stopplomme, og på vestsiden av Brattåstunnelen skal eksisterende stopplomme flyttes lengre vekk fra portalen.

I begge tunnelene skal overvannsanlegget utbedres. Entreprenøren skal levere sikkerhetslys som tilkobles nødstrøm. Nye rømningslys etableres med 25
meters avstand, og nye nødskap for hver 125. meter skal felles inn i veggelementene. Nødvendig skilting skal monteres, og det skal etableres nødvendig overvåkning og styring for å få et komplett kontrollsystem og SRO-anlegg.

Oppkobling og frakobling ble testet ute på felt ved en vindturbin. Det skal kunne skje i opptil Hs 2,5 m.
Les også

Lader offshoreskip direkte fra vindturbin

Må stenges i perioder

Tunnelene må stenges i perioder, og trafikken må dermed dirigeres via fylkesvei 354 mellom Hovet- og Kjørholtkrysset.

Leverandøren skal forestå detaljprosjektering av anlegget. Prosjektet er tegningsbasert.

Noen av de anslåtte hovedmengdene:

  • To tekniske bygg
  • Tekniske installasjoner
  • Nødstrømsanlegg/UPS
  • Kursopplegg for tekniske installasjoner, fordelinger og kabler
  • Installasjoner for radio og nødnett
  • Fire stopplommer
  • Fem bommer
  • 10 rødblinker
  • Rekkverk med støtputer
  • Rømningslys
  • Ti nødstasjoner i tunnel og fire utenfor
  • Fire nødstyreskap
  • To kilometer med grøfter for trekkerør
  • Innstøpte trekkerør, pressing/ boring for trekkerør og trekkerør i grøft
  • Utbedring av overvannsanlegg i tunnelene
  • Skilt

Frist for ferdigstillelse er 15. september, og frist for å gi tilbud å oppdraget er 27. januar.

5. januar 2023 sto Stine Undrum som utbyggingsdirektør i Bane Nor midt i Follobane-stormen. Siden har hun byttet jobb flere ganger, og er nå i OneCo.
Les også

Tidligere Bane Nor-topp om store prosjekter: – Risky business

 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.