De to tunnelene Hovettunnelen (539 meter) og Brattåstunnelen (524 meter) ligger på E18 i Porsgrunn kommune. De er så korte at det er såvidt de faller inn under tunnelsikkerhetsforskriften, men nå skal de oppgraderes.
Arbeidene skal utføres som totalentreprise.
Arbeid i dagsonen: To nye tekniske bygg skal settes opp. Bygningen nærmest
Brattåstunnelen blir den største, og skal også forsyne et mindre teknisk bygg som
bygges nær portalen til Hovettunnelen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
På østsiden av Hovettunnelen kommer det en ny stopplomme, og på vestsiden av Brattåstunnelen skal eksisterende stopplomme flyttes lengre vekk fra portalen.
I begge tunnelene skal overvannsanlegget utbedres. Entreprenøren skal levere sikkerhetslys som tilkobles nødstrøm. Nye rømningslys etableres med 25
meters avstand, og nye nødskap for hver 125. meter skal felles inn i veggelementene. Nødvendig skilting skal monteres, og det skal etableres nødvendig overvåkning og styring for å få et komplett kontrollsystem og SRO-anlegg.
![Oppkobling og frakobling ble testet ute på felt ved en vindturbin. Det skal kunne skje i opptil Hs 2,5 m.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836612/14s.jpg)
Lader offshoreskip direkte fra vindturbin
Må stenges i perioder
Tunnelene må stenges i perioder, og trafikken må dermed dirigeres via fylkesvei 354 mellom Hovet- og Kjørholtkrysset.
Leverandøren skal forestå detaljprosjektering av anlegget. Prosjektet er tegningsbasert.
Noen av de anslåtte hovedmengdene:
- To tekniske bygg
- Tekniske installasjoner
- Nødstrømsanlegg/UPS
- Kursopplegg for tekniske installasjoner, fordelinger og kabler
- Installasjoner for radio og nødnett
- Fire stopplommer
- Fem bommer
- 10 rødblinker
- Rekkverk med støtputer
- Rømningslys
- Ti nødstasjoner i tunnel og fire utenfor
- Fire nødstyreskap
- To kilometer med grøfter for trekkerør
- Innstøpte trekkerør, pressing/ boring for trekkerør og trekkerør i grøft
- Utbedring av overvannsanlegg i tunnelene
- Skilt
Frist for ferdigstillelse er 15. september, og frist for å gi tilbud å oppdraget er 27. januar.
![5. januar 2023 sto Stine Undrum som utbyggingsdirektør i Bane Nor midt i Follobane-stormen. Siden har hun byttet jobb flere ganger, og er nå i OneCo.](https://images.gfx.no/130x87/2752/2752771/DSC02003-Edit.jpg)
Tidligere Bane Nor-topp om store prosjekter: – Risky business