De parallelle bruene på E16 Bjørum-Skaret, henholdsvis 228 og 241 meter lange inkludert landkarene, troner nesten 20 meter over landskapet. Bruene bæres på fire slanke og runde søyler - klare til bruk når 8,4 kilometer ny E16 mellom Skaret i Hole kommune og Bjørum i Bærum kommune etter planen åpner sommeren 2025.
Det skriver Vegvesenet i en melding.
Flytter trafikken
Men allerede denne sommeren skal trafikken på E16 flyttes over fra dagens Bjørum sag bru til nordgående løp av Isielva bru. De to konstruksjonene vil når de er ferdige framstå som ei bru. Den nye kolossen over Isielva på nær 22.000 tonn fordeles slik mellom de ulike elementene (cirkatall):
- Betong: 18.300 tonn
- Stål: 2000 tonn (armeringsstål i betongen inkludert)
- Asfalt: 1250 tonn
Sprenger gamlebrua
Isielva bru nordgående ferdigstilles sommeren 2023 slik at det kan settes trafikk på den. E16- trafikken som nå går på eksisterende Bjørum sag bru over Isielva flyttes over på ny nordgående bru i månedsskiftet juli/august 2023. Eksisterende Bjørum sag bru over Isielva rives med kontrollert nedsprenging i august 2023 da den må fjernes for at Isielva bru sørgående kan bygges.
Når Isielva bru sørgående løp er ferdigstilt, vil trafikken på E16 over Isielva flyttes fra nordgående løp til sørgående løp etter planen i november/desember 2024. Det er nødvendig for å ferdigstille Isielva bru nordgående løp helt: erstatte midlertidig rekkverk med permanent rekkverk, legge siste lag med asfalt og påføre endelig veioppmerking på brua. Trafikken på E16 over Isielva vil gå på sørgående løp helt fram til hele veisystemet åpnes for trafikk i 2025. Da vil nordgående og sørgående trafikk på E16 fordele seg på begge bruene.