Lærdalstunnelen må utbedres for å være innenfor kravene til EUs tunnelsikkerhetsdirektiv. Oppgradering av ventilasjonsanlegget, nytt lysanlegg, nødstasjoner og et overvåkingssystem er blant tiltakene som må gjennomføres. Kostnadsrammen er på 2,3 milliarder kroner, skriver Samferdelsdepartementet i en melding.
Med andre ord: Nå er det avklart at tunnelen skal utbedres, etter litt fram og tilbake det siste året.
– Det er trygt å kjøre i norske tunneler, og det skal det fortsette å være i lang tid framover. Vi har de siste åra trappet opp innsatsen for å komme innenfor kravene til EUs tunnelsikkerhetsdirektiv. Utbedringene i Lærdalstunnelen er nødvendige og vil bedre tryggheten ved hendelser og ulykker, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i meldingen.


Arbeidene skal starte i løpet av 2022, og etter planen være ferdig i 2027.
– Vi må gjøre disse utbedringene. Samtidig må det ha minst mulig innvirkning på alle de som bruker tunnelen. Derfor skal Statens vegvesen drøfte detaljene i stengingen med kommunene, lokalt næringsliv og transportnæringen. På den måten sørger vi for de beste løsningene for arbeidet og trafikantene i årene som kommer, sier Hareide.

Konkurransen om å bygge verdens første skipstunnel er i gang