Kleven-verftet Myklebust skal levere fergene mot slutten av 2018.
Siemens skal levere batterisystemet om bord.
Sør-Trøndelag fylkeskommune ved AtB skal sørge for at ladeinfrastrukturen er på plass. Fylket har fått støtte fra Enova.
Det bygges ut for en ladekapasitet på 4,5 MWh på hver side. De to fergene får batteripakker på til sammen cirka 2,2 MWh hver. Endelig valg av batteristørrelse og leverandør er ikke avgjort.
Kontrakten ble tildelt mandag.
- Slik blir de nye Hurtigrutene: – Nå går Norge i tet igjen, akkurat slik Amundsen og Nansen gjorde
Følger batteriutvikling
– Utviklingen på batterisiden går svært fort. Vi avventer sammen med Siemens valget for å se hva som er tilgjengelig når vi må ta avgjørelsen, sier teknisk inspektør Joachim Ofstad Ness i Fosen Namsos Sjø til Teknisk Ukeblad.
Fosen Namsos Sjø vant anbudet på Flakk-Rørvik med en A og B-ferge som skal gå minimum 40 prosent på batteri. I anbudspapirene var kravet minimum 30 prosent.
På grunn av kort ladetid i hver ende, er det ikke praktisk mulig å få ladet opp batteriene til å holde hele dagen. Fartøyene blir derfor utstyrt med generatorsett som vil lade batteriene ved behov.
– Vi har ambisjon om å komme godt over 40 prosent hybrid drift, sier administrerende direktør Grete Fuglem Tennås i Fosen Namsos Sjø til TU.
De to fergene blir 107 meter lange, 17 meter brede og skal ha plass til 130 personbilenheter (PBE) og 390 personer. De er designet av Multi Maritime og får blant annet en passasjersalong med 360 graders utsyn.
- Sør-Trøndelag får batteri- og hybridferger: Reduserer utslippene med 75 prosent
Norsk fjær i hatten
Administrerende direktør Ståle Rasmussen i Kleven, som eier Myklebust Verft, er svært fornøyd med å vinne fergekontrakten.
Fjord1 valgte tidligere i år Tyrkia på grunn av pris da Anda-Lote-fergene skulle settes ut.
– Vi er veldig glade for å være med i utviklingen av mer miljøvennlige ferger. Det skjer mye på batteriteknologi og vi ønsker å være en partner i utviklingen for en grønnere skipsfart, sier Rasmussen.
Tunge norske leveranser
Foreløpig er det klart at Siemens skal levere energistyring- og batterisystem, mens Rolls-Royce skal levere azipull propulsjonssystem.
Rolls-Royce leverte også azipullpropellene til Ampere, verdens første helelektriske ferge. De to Fosen Namsos-fergene får også en AZ 85 azipull i hver ende. Hver av dem er på 1,2 MW.
I likhet med Anda-Lote-fergene, skal fergene over Trondheimsfjorden ved Flakk-Rørvik også krysses delvis autonomt med Autorcrossing-systemet til Rolls-Royce.
Teknisk inspektør i Fosen Namsos opplyser til TU at fergene skal ha tre 500 kW Scania-motorer som kan gå på biodiesel.
Rederiet har valgt tyske Stemmann til å levere ladesystem. Selskapet har utviklet en 10 kV høyspentplugg som skal benyttes på Flakk-Rørvik.
Det er samme leverandør som leverte en pantografløsning for Ampere, og som skal lever lavspentplugg for Fjord1 på Anda-Lote.
- Første skritt mot autonome skip: Fjord1-ferge på autopilot
Forhandlinger
Valg av øvrige leverandører gjøres i samarbeid mellom Multi Maritime, rederiet og Myklebust Verft.
– Vi er i forhandlinger med fler aktuelle leverandører og kan derfor ikke gå ut med flere navn nå, sier Ståle Rasmussen.
Fjord1 betjener i dag Flakk-Rørvik. De to LNG-fergene Korsfjord og Tresfjord går som A og B-ferger med verdens første LNG-ferge Glutra som C-ferge, det vil si reserveferge.
Fosen Namsos Sjø skal bruke en dieseldrevet ferge som C-ferge. Den vil gå i helgene, men holdes utenom hybridiseringsgraden, ifølge Fosen Namsos Sjø.
- Harmony of the seas: Bli med om bord på verdens største cruiseskip