I oktober lyser Vegvesenet ut kontrakten 9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027. Den omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, riksvei 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 kilometer.
Statens vegvesen har tidligere innført CO2-reduksjon som tildelingskriterium i driftskontrakter.
– Dette er første gang vi lyser ut en kontrakt der entreprenørene belønnes for å gi sine egne og underentreprenørenes ansatte gode arbeidsvilkår. Det er viktig at gode arbeidsvilkår blir et konkurransefortrinn og ikke en begrensning, sier seksjonsleder Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen i en pressemelding.
Betaler 1,1 milliarder for klimakvoter – vil ha midler i retur
Beste klimaløsninger og arbeidsvilkår avgjør
Statens vegvesen benytter såkalt Best Value Procurement (BVP) som anskaffelsesmetode for denne kontrakten, en metode for prosjektstyring og innkjøp som vektlegger leverandørens kompetanse og prestasjon.
– Ved tildelingen av driftskontrakten for Gjøvik-Romerike skal pris telle 30 prosent mens øvrige kriterier skal i sum vektes med 70 prosent når vi velger entreprenør, sier Asbjørn Stensrud. Han understreker at CO2-reduksjon, oppetid, HMS og entreprenørens kompetanse også skal vektes i tildelingen.
Entreprenørens evne til å redusere CO2-avtrykket og gi best mulig arbeidsvilkår for de ansatte, er avgjørende for hvem som vinner kontrakten. Det betyr at entreprenørene skal konkurrere om å gi best mulig klimaløsninger og arbeidsvilkår for de involverte i kontrakten.
Kontrakten lyses ut i løpet av oktober. Den trer i kraft høsten 2022 og varer i fem år, med tre års opsjon.
Italiensk entreprenør krever 230 millioner fra Bane Nor