BRUER

Kommunen skal bygge ny bru og ruste opp en til

Drøye 14 meter bru skal bygges helt nytt, mens en fagverksbru på over 40 meter trenger vedlikehold.

Urula bru er ei fagverksbru på 43 meter.
Urula bru er ei fagverksbru på 43 meter. Foto: Ringerike kommune
9. sep. 2022 - 05:57

Ringerike kommune ønsker tilbud på riving og oppbygging av ny Væla bru, og tilbud på rehabilitering av Urula bru. Bruoppdragene skal håndteres i samme oppdrag. 

Væla bru

Væla bru går over Væleelva i Ringerike, cirka sju kilometer nordover fra Hønefoss sentrum. Her er det boliger, hytter og næringsvirksomheter, og entreprenøren skal sørge for at brukerne har omkjøringsmuligheter i hele byggeperioden.

Væla bru ligger cirka sju kilometer nordover fra Hønefoss sentrum. <i>Foto:  Ringerike kommune</i>
Væla bru ligger cirka sju kilometer nordover fra Hønefoss sentrum. Foto:  Ringerike kommune

Dagens Væla bru er en stålbjelkebru i ett spenn. Den er 14,2 meter lang og har en bredde på 6,5 meter. Fri høyde til elva er rundt tre meter. Begge landkarene er av stein med betong, mens brudekke, slitelag og rekkverk er av tre.

Brua er inspisert flere ganger, og sist ble det konstatert at den har mange skader og mangler, blant annet korrosjon på hovedbjelker. Det er like greit å rive den og bygge ny.

Urula bru

Også for denne brua skal entreprenøren sørge for at brukerne har omkjøringsmuligheter i byggeperioden.

Dette er ei fagverksbru i ett spenn. Totalt lengde er 43 meter, og føringsbredden er på 4,6 meter. Fri høyde til elva er rundt fire meter. Brudekket og slitelaget er i betong, med landkar og vinger av stein.

Urula bru har grei bæreevne og trafikksikkerhet, men den har en del skader som bør utbedres for å unngå større følgeskader.

Fagverket, lagre og rekkverket over brua skal overflatebehandlet. Undersiden av brudekket har avskalling og blottlagt armering, spesielt langs ytterkanter, og det trengs reparasjon. Det samme gjelder kantdragere, tverrbærere og betongstabber ved bruendene. Dessuten mangler det rekkverk på landsidene.

Oppdraget forventes å ta 12 måneder.

Frist for å gi tilbud er 4. oktober.

En kabelbrann tidligere denne måneden stengte Oslotunnelen mellom Oslo sentralbanestasjon og Nationaltheatret i nesten to døgn.
Les også

Vil koste 60 milliarder: Må vente over 20 år før ny togtunnel gjennom Oslo er klar

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.