12. mai sendte Oslo kommune ut melding om at konkurransen om kontrakten for drift og vedlikehold av veier og gangstier i bydelene Østensjø, Nordstrand og Søndre Nordstrand var avlyst.
Veier24 har fått tak i seksjonssjef Joakim Hjertum i seksjon Veidrift og vedlikehold i Bymiljøetaten til å svare på våre spørsmål om denne konkurransen.
– Vi har fått opplyst at tre firmaer har gitt tilbud på kontrakten? Kan du bekrefte det?
– Nei, det kan jeg ikke gå inn på.
– Det skal være firmaene Hadeland Maskindrift, Total Uteservice og EF Drift som har gitt tilbud?
– Det kan jeg ikke gå ut med, sier Hjertum til Veier24.
Oslo kommune forklarte avlysingen slik i et brev som 12. mai ble sendt ut til deltakerne i konkurranse 119-BYM-2019: «I forbindelse med evalueringen av innkomne tilbud i konkurransen ser vi at det er uklarheter og motstrid i konkurransedokumentene. Dette gjelder miljøkravene i kontrakten under pkt. 18, konkurransegrunnlaget pkt. 4 tildelingskriteriet for miljøkrav, og skjema for kjøretøy som leverandørene skulle levere inn sammen med tilbudet.»
– Eksempler på kjøretøy som er oppgitt i kontraktstilbudene og som ikke tilfredsstiller kontraktens minimumskrav?
– Det var forskjellige maskiner som ikke oppfylte kravene. Vi hadde krav om at alle tunge kjøretøy i kontrakten skal ha Euro 6-motor og biodrivstoff, og traktorer skal ha steg 3-motorer og biodrivstoff. Andre kjøretøy, som for eksempel mindre biler, skal ha nullutslipp, sier Hjertum.
– I avlysingen står det at alle tilbyderne har minst et eller flere kjøretøy som ikke oppfyller kravene. Hvor mange kjøretøy er det som ikke oppfyller kravene i en flåte på kanskje opp mot 100 kjøretøy som en leverandør bør ha til disposisjon i en slik kontrakt?
– Alle tilbyderne hadde kjøretøy som ikke oppfylte kravene.
– Men hvor mange?
– Poenget er at har de oppgitt kjøretøy som ikke oppfyller kravene, så kan ikke kjøretøyene brukes i kontrakten. Og vi kan ikke gå ut i etterkant og be om revidert kjøretøyliste, for det ville vært å endre en pågående tilbudskonkurranse. Vi kunne altså ikke be om avklaring på kjøretøyene, for da ville vi endret innkommende tilbud for mye. Og da kunne vi havnet i Klagenemnda for offentlige anskaffelser etter hvert, og det vil vi ikke, sier Hjertum.
Denne toårige driftskontrakten har opsjon på forlengelse i inntil to år. Anslått kontraktsverdi var på 300 millioner kroner da kontrakten ble lyst ut i februar.
Nye Mossetunnelen: Store forsinkelser – entreprenøren risikerer dagbøter
Var det flere feil?
– Veier24 har fått opplyst at årsaken til avlysingen skal være flere feil i konkurransen og evalueringen, og at de tilsammen skal være årsaken til avlysningen?
– Årsaken til avlysingen var motstrid i noen dokumenter, og det gjaldt informasjon om miljøkrav i et dokument og samme informasjon om miljøkrav i et annet dokument. Det var ikke tydelig hva som var minimumskravene, og det skapte usikkerhet.
– Det var ikke snakk om andre feil, altså?
– Nei.
– Hvordan ble det sånn at dere stilte ulike miljøkrav i samme konkurranse?
– Det skulle jeg gjerne visst. Det er informasjon som er oversett av oss og leverandørene.
– Hvilke dokumenter gjelder det konkret?
– Det gjelder to dokumenter; selve konkurransegrunnlaget og et av vedleggene som gjaldt kjøretøyene i kontrakten.
– Hvordan kommer etaten til å endre kravene i den nye konkurransen som skal lyses ut?
– Vi jobber på spreng med å få vekk uklarhetene, slik at det er entydig hva som gjelder.
– Når kommer etaten til å lyse ut den nye kontrakten?
– Så kjapt som mulig. Det kan bli denne uka, eller neste. Det kan ta lenger tid også, for det avhenger av hva vi må gjøre i prosessen. Det er mulig at vi kan gjenbruke en del eller mye informasjon. Det spørs også litt hvor mye tekst som må oversettes igjen.
– Hvordan ser det ut med oppstart for ny kontrakt 1. september?
– Vi fastholder den oppstartdatoen. Vi mener det skal gå greit å tilpasse det. Men det blir nok litt jobbing i ferien for noen i etaten, sier Joakim Hjertum i Bymiljøetaten i Oslo.
Italiensk entreprenør krever 230 millioner fra Bane Nor