DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Konkurransen ble avlyst: Uklart hvorfor Oslo stilte forskjellige miljøkrav i driftskontrakten

– Jeg skulle gjerne ha visst hvorfor vi stilte ulike miljøkrav i konkurransedokumentene, sier seksjonssjefen for veidrift og vedlikehold i Oslo.

Joakim Hjertum er seksjonssjef for veidrift og vedlikehold i Bymiljøetaten.
Joakim Hjertum er seksjonssjef for veidrift og vedlikehold i Bymiljøetaten. Foto: Bjørn Olav Amundsen
14. mai 2020 - 10:12

12. mai sendte Oslo kommune ut melding om at konkurransen om kontrakten for drift og vedlikehold av veier og gangstier i bydelene Østensjø, Nordstrand og Søndre Nordstrand var avlyst.

Veier24 har fått tak i seksjonssjef Joakim Hjertum i seksjon Veidrift og vedlikehold i Bymiljøetaten til å svare på våre spørsmål om denne konkurransen.

– Vi har fått opplyst at tre firmaer har gitt tilbud på kontrakten? Kan du bekrefte det?

– Nei, det kan jeg ikke gå inn på.

– Det skal være firmaene Hadeland Maskindrift, Total Uteservice og EF Drift som har gitt tilbud?

– Det kan jeg ikke gå ut med, sier Hjertum til Veier24.

Oslo kommune forklarte avlysingen slik i et brev som 12. mai ble sendt ut til deltakerne i konkurranse 119-BYM-2019: «I forbindelse med evalueringen av innkomne tilbud i konkurransen ser vi at det er uklarheter og motstrid i konkurransedokumentene. Dette gjelder miljøkravene i kontrakten under pkt. 18, konkurransegrunnlaget pkt. 4 tildelingskriteriet for miljøkrav, og skjema for kjøretøy som leverandørene skulle levere inn sammen med tilbudet.»

– Eksempler på kjøretøy som er oppgitt i kontraktstilbudene og som ikke tilfredsstiller kontraktens minimumskrav?

– Det var forskjellige maskiner som ikke oppfylte kravene. Vi hadde krav om at alle tunge kjøretøy i kontrakten skal ha Euro 6-motor og biodrivstoff, og traktorer skal ha steg 3-motorer og biodrivstoff. Andre kjøretøy, som for eksempel mindre biler, skal ha nullutslipp, sier Hjertum.

– I avlysingen står det at alle tilbyderne har minst et eller flere kjøretøy som ikke oppfyller kravene. Hvor mange kjøretøy er det som ikke oppfyller kravene i en flåte på kanskje opp mot 100 kjøretøy som en leverandør bør ha til disposisjon i en slik kontrakt?

– Alle tilbyderne hadde kjøretøy som ikke oppfylte kravene.

– Men hvor mange?

– Poenget er at har de oppgitt kjøretøy som ikke oppfyller kravene, så kan ikke kjøretøyene brukes i kontrakten. Og vi kan ikke gå ut i etterkant og be om revidert kjøretøyliste, for det ville vært å endre en pågående tilbudskonkurranse. Vi kunne altså ikke be om avklaring på kjøretøyene, for da ville vi endret innkommende tilbud for mye. Og da kunne vi havnet i Klagenemnda for offentlige anskaffelser etter hvert, og det vil vi ikke, sier Hjertum.

Denne toårige driftskontrakten har opsjon på forlengelse i inntil to år. Anslått kontraktsverdi var på 300 millioner kroner da kontrakten ble lyst ut i februar.

Til tross for omfattende etterinjiseringsarbeid har ikke entreprenøren klart å bygge tunnelen så tett som kontrakten setter krav om. Her inne i Mossetunnelen.
Les også

Nye Mossetunnelen: Store forsinkelser – entreprenøren risikerer dagbøter

Var det flere feil?

– Veier24 har fått opplyst at årsaken til avlysingen skal være flere feil i konkurransen og evalueringen, og at de tilsammen skal være årsaken til avlysningen?

– Årsaken til avlysingen var motstrid i noen dokumenter, og det gjaldt informasjon om miljøkrav i et dokument og samme informasjon om miljøkrav i et annet dokument. Det var ikke tydelig hva som var minimumskravene, og det skapte usikkerhet.

– Det var ikke snakk om andre feil, altså?

– Nei.

– Hvordan ble det sånn at dere stilte ulike miljøkrav i samme konkurranse?

– Det skulle jeg gjerne visst. Det er informasjon som er oversett av oss og leverandørene.

– Hvilke dokumenter gjelder det konkret?

– Det gjelder to dokumenter; selve konkurransegrunnlaget og et av vedleggene som gjaldt kjøretøyene i kontrakten.

– Hvordan kommer etaten til å endre kravene i den nye konkurransen som skal lyses ut?

– Vi jobber på spreng med å få vekk uklarhetene, slik at det er entydig hva som gjelder.

– Når kommer etaten til å lyse ut den nye kontrakten?

– Så kjapt som mulig. Det kan bli denne uka, eller neste. Det kan ta lenger tid også, for det avhenger av hva vi må gjøre i prosessen. Det er mulig at vi kan gjenbruke en del eller mye informasjon. Det spørs også litt hvor mye tekst som må oversettes igjen.

– Hvordan ser det ut med oppstart for ny kontrakt 1. september?

– Vi fastholder den oppstartdatoen. Vi mener det skal gå greit å tilpasse det. Men det blir nok litt jobbing i ferien for noen i etaten, sier Joakim Hjertum i Bymiljøetaten i Oslo.

Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.
Les også

Italiensk entreprenør krever 230 millioner fra Bane Nor

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.