Kontrakten gjelder for 15 år, fra 1. oktober 2025 til 30. september 2040, med opsjon på inntil ett år, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Statens vegvesen har mottatt fem tilbud fra fire forskjellige tilbydere:
Rederi | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Torghatten Nord | 4.979.344.000 |
Norled, tilbud A | 6.310.051.713 |
Norled, tilbud B | 6.459.754.728 |
Boreal Vestfjorden | 7.852.434.000 |
Fjord1 | 9.500.000.000 |
Artikkelen fortsetter etter annonsen![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
annonsørinnhold
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Med AI tar PC-en rollen som virtuell produsent i videomøtet
Innstillingen av Torghatten Nord som vinner av fergeanskaffelsen riksvei 80 Bodø-Røst-Værøy-Moskenes har en karenstid på ti dager.
Kontrakt med Torghatten Nord kan derfor tidligst signeres like før jul.
![Administrerende direktør Gunvald A. Mortvedt sier at det er svært viktig for hele næringen å kunne levere hydrogenfergene fra et norsk verft og med mange norske leverandører.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836952/GunvaldAMortvedt_RuneHeddeland_Westcon%2520PA.jpg)
Les også
Hydrogenferger bygges i Norge: – Viktigere enn folk er klar over