DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Korona: Vegvesenet avlyser konkurranse om driftskontrakt i Vestfold og Telemark

Kontrakten utlyses på nytt så snart man har fått på plass «Korona-bestemmelser» om ansvarsdeling i forhold til force majeure.

(Illustrasjonsfoto)
(Illustrasjonsfoto) Foto: Paul Kleiven/NTB scanpix
19. mars 2020 - 13:58

Vegvesenet antydet en verdi på 400 millioner kroner for driften av den treårige driftskontrakten 9202 Nedre Telemark og Vestfold 2020-2023 da kontrakten ble lyst ut i begynnelsen av februar. Kontrakten gjelder riksveiene i området.

Etter tilbudsfristen 18 . mars ble konkurransen avlyst med denne begrunnelsen:

«Statens vegvesen må dessverre avlyse konkurransen med øyeblikkelig virkning, jf. forskrift om offentlige anskaffelser § 25-4 (1).

Bakgrunnen for avlysningen er den usikkerhet spredning av Coronaviruset Covid – 19 har ført til, i denne sammenheng særlig knyttet til kalkulasjon av tilbudene. For å kunne gjennomføre konkurransen på en måte som i størst mulig grad sikrer at hensynene til konkurranse, likebehandling og forutberegnelighet har Statens vegvesen sett behov for å klargjøre hvordan vi som oppdragsgiver anser at usikkerheten ved Coronaviruset skal hensyntas i kontrakten.

For Statens vegvesen er det viktig at denne reguleringen skal være lik for samtlige driftskontrakter som nå er utlyst med oppstart 1.9.2020.

I denne kontrakten er det ikke mulig å få utvidet innleveringsfristen, og dermed ikke mulig å få kommunisert oppdaterte forutsetninger til potensielle tilbydere. Konsekvensen er at konkurransen må avlyses.

Vi understreker at konkurransen vil bli lyst ut på nytt så snart som mulig, og gjennomført som en hasteprosedyre i medhold av forskrift om offentlige anskaffelser § 20-2 (3).»

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Lyses ut igjen omgående

– I konkurransen kom det inn spørsmål som vi hadde behov for å presisere. Det gjelder særlig ansvarsdeling i kontrakten i forhold til såkalt force majeure. Når flere av entreprenørene ba om tydeliggjøring av det temaet, så ville vi skyve på tidsfristen for å komme med presiseringene. Men ifølge regelverket var vi for nær tilbudsfristen til at vi kunne utsette den, og dermed måtte vi avlyse konkurransen, sier Stein Roger Nilssen til Veier 24. Han er Vegvesenets avdelingsdirektør for drift og vedlikehold i fylkene Agder samt Vestfold og Telemark.

– Men konkurransen med de nye opplysningene skal lyses ut igjen så fort det går, og vi prøver å få til en utlysing i dag eller i morgen. Og da lyses konkurransen ut med kortest mulig tilbudsfrist etter regelverket, sier Nilssen til Veier24.

Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.