ELEKTRISK

Kraftig hopp i bomavgiftene for elbiler i Oslo

Elbilforeningen reagerer.

Fra 1. mars blir det dyrere for alle med elbil å krysse bomringene i hovedstaden. Dette mener elbilforeningen er uheldig.
Fra 1. mars blir det dyrere for alle med elbil å krysse bomringene i hovedstaden. Dette mener elbilforeningen er uheldig. Heiko Junge / NTB scanpix
8. jan. 2020 - 07:20

Fra 1. mars må elbilister betale 10 og 15 kroner for å passere de to bomringene i Oslo, nesten en dobling fra dagens nivå. Elbilforeningen er skeptisk.

Økningen i prisen fra 1. mars går opp fra 4 kroner i indre ring utenfor rushtiden og det dobbelte i rushtiden. I de to ytre bomringene er prisen henholdsvis 5 og 10 kroner. Prisøkningen i mars gjelder kun elbiler og ikke andre kjøretøyer.

– Det er viktig at det lønner seg å velge nullutslippsbiler. For at vi skal overbevise flere om å ta det steget er det viktig med noen insentiver. Og særlig bompengerabatten er viktig for folk når de vurderer å kjøpe elbil, sier generalsekretær i elbilforeningen Christina Bu til Dagsavisen.

Mister konkurransefordel

Hun mener elbiler mister en viktig konkurransefordel mot bensin- og dieselbiler når avgiften settes opp.

Fram til i fjor kjørte elbiler gratis i bomringen.

Generalsekretæren minner om at Oslo har vedtatt at byen skal være en nullutslippsby innen 2030. Da vil det ikke være mulig å kjøre bensin- eller dieselbiler i byen.

Med det nye prishoppet legger Oslo seg tett opptil grensa Stortinget har satt om at elbiler ikke skal betale mer enn 50 prosent av hva fossilbiler skal betale i bomringen.

Elektrifisering av oljefelt gir lavere energibruk i Norge, selv om strømforbruket går opp. Sleipner-plattformene og tilknyttede felt på sokkelen ble tidligere i år koblet på kraft fra land.
Les også

NVE: Kraft fra land til oljefelt gir lavere energibruk i Norge

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.