Fra 1. mars må elbilister betale 10 og 15 kroner for å passere de to bomringene i Oslo, nesten en dobling fra dagens nivå. Elbilforeningen er skeptisk.
Økningen i prisen fra 1. mars går opp fra 4 kroner i indre ring utenfor rushtiden og det dobbelte i rushtiden. I de to ytre bomringene er prisen henholdsvis 5 og 10 kroner. Prisøkningen i mars gjelder kun elbiler og ikke andre kjøretøyer.
– Det er viktig at det lønner seg å velge nullutslippsbiler. For at vi skal overbevise flere om å ta det steget er det viktig med noen insentiver. Og særlig bompengerabatten er viktig for folk når de vurderer å kjøpe elbil, sier generalsekretær i elbilforeningen Christina Bu til Dagsavisen.
Mister konkurransefordel
Hun mener elbiler mister en viktig konkurransefordel mot bensin- og dieselbiler når avgiften settes opp.
Fram til i fjor kjørte elbiler gratis i bomringen.
Generalsekretæren minner om at Oslo har vedtatt at byen skal være en nullutslippsby innen 2030. Da vil det ikke være mulig å kjøre bensin- eller dieselbiler i byen.
Med det nye prishoppet legger Oslo seg tett opptil grensa Stortinget har satt om at elbiler ikke skal betale mer enn 50 prosent av hva fossilbiler skal betale i bomringen.
NVE: Kraft fra land til oljefelt gir lavere energibruk i Norge