Stavanger ONS: Skipet skal leveres i januar 2006 og bygges for å tåle nord-atlantiske farvann og ekstar hensyn til miljø og sikkeerhet. Prislappen er på 190 millioner dollar.
Skipet er basert på Moss Rosenbergs kuletank-konsept. Skipet er søsterskip til nybygget som er kontrahert for beskjeftigelse til Statoil som operatør på vegne av visse rettighetshavere i Snøhvit-feltet.
Skipet blir med i en flåte på fire nybygg som skal operere ut fra Snøhvit. Kuletankeren vil i utgangspunktet bli befraktet av TotalFinaElf Exploration Norge og transportere LNG til kunder i Europa og USA.
Leif Høegh har drevet LNG-transport fra tidlig på 70-tallet, som et av de første uavhengige rederier som utviklet dette segmentet. Den nåværende flåten omfatter fire store LNG-skip, hvorav tre er helt eller delvis eiet.
Kuletankprinsippet for frakt av nedkjølt naturgass (LNG) er utviklet av Kværner i Norge, men solgt ut av konsernet i Almskogs ryddeoperasjon. I julig i fjor overtok italienske Saipem Moss Maritime og LNG-teknologien.