Det var i alt tre entreprenørfirma som var invitert til å levere tilbud og delta i konkurransen om den første store Rogfast-kontrakten.
Statens vegvesen måtte i forhandlingsfasen avvise to av tilbudene (fra Skanska og Marti) fordi de hadde vesentlige avvik fra konkurransegrunnlaget i første runde.
– Marti hadde tatt forbehold om byggetid, og for Skanska gikk det det på utførelsesmetode, forteller fungerende regionvegsjef Tone Oppedal til Veier24.
Vegvesenet har derfor bare fått ett endelig tilbud på denne kontrakten. De som har levert tilbudet er arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin.
Stor og kompleks kontrakt
– Vi er glade for at markedet har tatt den store utfordringen det er å gi seg i kast med en så stor og kompleks kontrakt som Kvitsøy-kontrakten. Men tilbudet ligger over det som var forventet, og vil nå bli kontrollregnet og vurdert opp mot budsjett og anskaffelsesregelverket, sier fungerende regionvegsjef Tone Oppedal i pressemeldingen.
– Pristilbudet til Implenia og Stangeland er på rundt 4,5 milliarder kroner, sier Oppedal til Veier24.
– Prisen ligger såpass over det vi har kalkulert med at vi må vurdere tilbudet, og eventuelt se på det opp mot totalprisen for hele prosjektet, sier hun til Veier24.
Hun regner med at Statens vegvesen vil komme fram til en endelig avgjørelse i løpet av den kommende måneden.
Kontrakten er altså anslått til 3-3,5 milliarder kroner. I prosjektet skal det bygges 20 kilometer tunnel og to ventilasjonssjakter på ti meters diameter som skal gå 250 meter ned fra Kvitsøy til hovedløpene. I tillegg skal entreprenøren som får kontrakten bygge fire kilometer veg i dagen og fem bruer på Kvitsøy.