Longyearbyen lokalstyre har ansvaret for blant annet driften av det offentlige veinettet i byen.
I november 2019 lyste lokalstyret ut ny, femårig driftskontrakt for veier, torg og plasser. Kontrakten omfatter også sikring og forebygging av elv og elveløp.
Kontrakten omfatter både sommer- og vintervedlikehold, og de viktigste veiene er disse:
- Longyearbyen sentrum: Totalt cirka 17,5 kilometer asfaltert vei og rundt 3,5 kilometer grusveier
- Veien til flyplassen: Cirka tre kilometer asfaltert vei.
- Veien til Gruve 7: Totalt rundt 12 kilometer med grusvei og 1,2 kilometer med
asfalt.
I tillegg kommer et titalls kilometer med vei som har varierende prioritet.
Ved fristens utløp var LNS Spitsbergen eneste firma som hadde gitt tilbud. Summen var på 8.522.088 kroner eks. mva.
Etter kontrollregning og evaluering har Lokalstyret nå signert kontrakt med LNS Spitsbergen på temmelig nøyaktig 8,5 millioner kroner.
LNS fortsetter dermed med en kontrakt de har hatt i en rekke år.
Kontrakten starter i september i år, og varer ut august 2025. Det er mulighet for opsjon på to år etter det.
Skandinaviske veier: Etterslep på mer enn 1.000 milliarder kroner
En del feiing og støvdemping
Mange av hovedoppdragene som inngår i kontrakten:
- Grave frem stikkrenner der det er behov for det om våren ved snøsmelting
- Feiing av alle asfalterte veier, torg og plasser hver vår og for øvrig etter behov utover sommersesongen
- Lappe slaghull i asfalt og grusdekker, høvle, gruse og utføre støvreduserende tiltak på grusveiene
- Renske, spyle og vedlikeholde stikkrenner, sluk og overvannskummer
- Skifte ut, og legge ned nye sluk, kummer og stikkrenner der det er behov for det
- Vedlikeholde, rette opp og om nødvendig skifte ut skilt, rekkverk, gatelysstolper, bommer, sperrer osv.
- Anskaffe, sette ut og vedlikeholde brøytestikker for hele veinettet, samt merke stakekummer, enkelte viktige stikkrenner osv. med brøytestikker
- Brøyting, snørydding og bortkjøring av snø for veier, torg, snuplasser og parkeringsplasser
- Strøing av veier, torg, snuplasser og parkeringsplasser
- Dosing av Vannledningsdalen samt sikring av veikryssing ved Todalselva og Bolterelva
Dette er temaene som må konsekvensutredes for Sørlige Nordsjø II