En erfaren kaptein på gasskip kom opp med ideen: Hvorfor må det bygges store og dyre kaier for å losse eller laste flytende naturgass? Kan man ikke gjøre det enklere?
Ideen ble videreformidlet til NTNU og entreprenørskapsmiljøet. En gjeng studenter tente på idéen. Nå er de tekniske løsninger og patenter på plass, snart fem år etter.
Kunder står i kø, både i Asia og Karibia. Det er øyer og land som trenger gass til kraftproduksjon.
«Seeing is believing»
– Vi har flere interesserte kunder over hele verden som vil se teknologien demonstrert, det vil si «feel the steel», før de går videre, sier Morten A, Christophersen, daglig leder og en av fem gründere.
Teknologien er i prinsippet veldig enkel. Tilkoblingspunkter som normalt står på en kaikant, skal monteres på en flytende enhet.
– Teknologien baserer seg på en søylestabilisert enhet som støtter ventiler, koblinger og sikkerhetsutstyr. Enheten fungerer som et grensesnitt mellom flytende fleksible slanger og manifold på skipet, og sørger for trygg og effektiv operasjon, forklarer Christophersen.
Sammen med overføringsslanger taues eller bukseres enheten til et tankskip som ligger fortøyd ved bøyer et lite stykke fra land.
Connect LNG-enheten, med betegnelsen UTS (Universal Transfer System), suger seg fast til skutesiden med vakuum og vil dermed følge skipets bevegelser i tidevann og dønninger.
Løser det vanskeligste først
Det som ikke gjør teknologien så enkel likevel, er at flytende naturgass er nedkjølt til -163 grader.
– Det er en rekke utfordringer knyttet til hydrodynamikk, mekanikk, og lave temperaturer som i tur og orden har blitt løst, sier Christophersen.
De har samarbeidet med Sintef og Marintek i Trondheim for å komme i mål.
– Klarer vi å løse dette for LNG, er det egentlig ingen begrensing for hva slags flytende last vi kan overføre med UTS-enheten, sier Christophersen.
Han er sivilingeniør i elektronikk og industriell øknomi fra NTNU og nanoteknologi fra Berkeley.
- Fulgte magefølelsen og skiftet baug: Sparte masse drivstoff
Detaljnivå
Det jobbes på spreng i det lille lokalet til Connect LNG i Oslo.
Finansiering og prosjekt er nesten på plass for å bygge en fullskala enhet. Detaljer gjenstår. Tida renner ut.
Innen utgangen av året må kontrakt på bygging av demo-enheten være avklart og endelig plassering ved Herøya Industripark bestemt.
– Det er mange små detaljer som må bestemmes, alt fra hvor man skal plassere mannhull til bolter og farger, sier Magnus Eikens, utdannet prosessingeniør og forretningsutvikler fra NTNU.
I Connect LNG har han ansvar for strategi og partnere samt kommersialisering.
Han har kontakt med potensielle kunder i Karibia. Der er det strenge begrensninger på bygging av pirer og kaianlegg.
Produktet til Connect LNG gjør at godkjenningsprosessen enklere. UTS krever bare noen bøyer til skipene og ilandføring av slanger fra koblingsenheten, ikke store naturinngrep.
Christophersen jobber mye mot kunder i Asia, spesielt Indonesia. Der er det mange steder svært langgrunt og dermed svært dyrt å mudre og bygge pir eller kai.
Hastverk på Herøya
Connect LNG har fått økonomisk støtte fra Innovasjon Norge og Miljøteknologiordningen til å bygge enheten sammen med Herøya Industripark.
Tett dialog med havnevesen, loser og mannskap på bukseringsfartøy har gitt nyttige innspill.
Endelig plassering av UTS diskuteres nå. Herøya Industripark ser på UTS-en som en mulighet til å utvide havnekapasiteten uten å bygge ny kai.
Dermed blir det en avveining om hvor behovet for kapasitetsutvidelse er høyest. Det er mange potensielle mottakere av gass og andre petroleumsprodukter.
Tørrtest
I løpet av kort tid sendes anbudspapirene fra Connect LNG til aktuelle verksteder som kan bygge UTS.
Vard Engineering i Brevik ble i mai valgt til å stå for detaljprosjektering, som skal være ferdig i oktober.
Byggestart skjer kort tid etter. Gründerne håper byggingen kan skje i Norge.
– Det gjør oppfølgingen lettere, sier Eikens.
Når UTS-en er klar, skal det i første fase gjøres mekanisk og operasjonell testing med tilkobling på et skip, uten overføring av gass.
– Planen er å gjøre det i løpet av våren 2017, sier Christophersen.
Partnere
Connect LNG har solide støttespillere og eire, både norsk og kinesisk kapital.
– Vi har klart å få mye ut av få kroner. I tillegg har vi gjort flere betalte oppdrag, både såkalte FEED-studier og konsulentvirksomhet, sier Eikens.
Ifølge Eikens er noen av viktige teknologipartnere og underleverandører av utstyr allerede avklart. Sikkerhetsaspektet står i høysetet når det gjelder gass.
Connect LNG benytter kjent teknologi og kvalifiserte leverandører. Blant annet har et anerkjent selskap stilt utstyr og personell til disposisjon.
– Det er noen som ser potensialet og stiller opp med utsyr og ressurser, sier Christophersen.
- Norge blir først i verden: Peker ut fjord til testing av skip uten mannskap
Norge-Kina
Det var den nå pensjonerte kapteinen Bård Nordberg som kom på ideen. Hans sønn Andreas sitter i dag i styret til Connect LNG.
Selskapet jobber tett med Drammens-bedriften LNG New Technologies.
Det er både norske og kinesiske interesser bak Connect LNG.
Største eier i selskapet er LNG New Technologies Pte. Ltd med Landmark Capital Ltd. i ryggen.