Kvalsundbrua i Hammerfest er en del av riksvei 94. Hengebrua sto ferdigstilt i 1977. Brua har til dels omfattende erosjonsskader under vann på hovedfundament, samt på to tårnbein i akse 7.
Skadene har foreløpig liten betydning for brua, men videre skadeutvikling skal stoppes.
I 2018 ble det blant annet bevilget 30 millioner kroner til utbedring av Kvalsundbrua.
Arbeidet har vært lyst ut tidligere som tradisjonell enhetspriskontrakt. Men Vegvesenet fikk tilbakemeldinger fra entreprenørene om at det ville bli krevende å gjennomføre de løsningene som var beskrevet innenfor rammebetingelsene som var angitt.
Etaten har derfor gjort praktiske endringer og tilpasninger i konkurransegrunnlaget.
Arbeidet omfatter etablering av en kappestøp, samt kompletterende arbeider på fundament over vann. I det inngår rengjøring, inspeksjon og oppmerking, fjerning av løs betong, utbedring av skader, armering av påstøp, forskaling og utstøping.
Fundamenteringen på sjøbunnen skal være på 19 meters dybde, men entreprenøren må regne med dypere dykkerdybder under arbeidet.
Volumene som skal støpes ut er anslått ut fra antatt skadeomfang og rapport fra hovedinspeksjon.
Noen hovedmengder i oppdraget, basert på byggherrens egen prosjektering:
- Overflate under vann: 1190 m2
- Overflate over vann: 190 m2
- Antatt betongvolum kappestøp: 566 m3
- Armering: 11 tonn
- Forskaling: 1460 m2
Oppdraget skal ta et år.
Vegvesenet holder digital tilbudskonferanse 17. juni, og frist for å gi tilbud er 3. juli.
– Blir statsbudsjettet vedtatt, er det stor sannsynlighet for at disse fire prosjektene blir satt i gang