I oktober kom Troms og Finnmark fylkeskommune med oppdraget om å oppgradere Tromsøtunnelene i henhold til Tunnelsikkerhetsforskriften for fylkesvei.
Disse fem har gitt tilbud på oppdraget:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
BMO Tunnelsikring | 740.797.778 |
Kraftmontasje | 769.211.840 |
OneCo Infra | 806.042.772 |
Consto Anlegg Nord | 830.335.006 |
Implenia Norge | 921.477.470 |
NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Store deler av trafikken på Tromsøya går på fylkesvei 862, gjennom et stort tunnelanlegg under bakken. Tunnelsystemet består av fem tunnelstrekninger som er sammenbundet med tre rundkjøringer og et parkeringsanlegg.
Fylkeskommunen planlegger å dele inn prosjektet i to faser:
- Fase 1 går fra 6. mars 2023 til 12. mai 2024. Da er Breivika-, Hansjordnes- og Mellomtunnelen stengt. Breivika- og Hansjordnestunnelen åpner for fri ferdsel 12. mai.
- I fase 2, fra 12. mai 2024 til 20. juni 2025, er Langnestunnelen og Sentrumstangenten stengt. Mellomtunnelen forblir stengt i begge faser.
Sluttdato er følgelig 20. juni 2025.
Fylkeskommunen har engasjert Afry til å utvikle sikkerhetskonseptet i tunnelanlegget.
Les også
Nå blir denne trebrua erstattet med betongbru