Vegvesenet har lyst ut oppdraget med å ruste opp rundt 7,8 kilometer tunnelkilometre på E134 over Haukelifjell.
Ved fristens utløp hadde følgende fire firmaer gitt tilbud på oppdraget:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Bertelsen & Garpestad | 345.905.948 |
Mesta | 375.480.248 |
AF Gruppen Norge | 435.477.674 |
Scanmatic | 444.567.381 |
NB: Som vanlig skal tilbudene kontrollregnes og evalueres før noe er endelig avgjort.
Byggherren har regnet med at den valgte entreprenøren kan starte med arbeidene i midten av juni i år. Dermed er det maks tre sommersesonger tilgjengelig for å innfri fristen for ferdigstilling, som er satt til 30. september 2022.
De tre tunnelene som skal rehabiliteres: Vågslitunnelen (1643 meter) Haukelitunnelen
(5692 meter) og Svandalsflona skredoverbygg (520 meter), alle på E134 i Vinje og Odda
kommuner.
Tunnelene skal renoveres ganske totalt. All gammel vann- og frostsikring skal rives ut.
– Det er svært mye som skal gjøres. Noe av sikringen er grei i Vågslitunnelen, men mye skal ut. Alt elektro skal erstattes. Nye vifter skal på plass i Haukelitunnelen, og det må vi lage plass til. Det skal bygges nye tekniske rom. Og det blir også nye venterom for kolonnekjøring om vinteren i begge ender av Haukelitunnelen, fortalte Stig Berg Thomassen, prosjektleder for tunneloppgraderingene, til Våre Veger i fjor høst.
Ingeniør: Tegn til feil på skroget på ubåten Titan