TUNNELER

Laveste tilbud på tunneloppdraget på Haukelifjell: 346 mill

Det høyeste tilbudet er nesten 100 millioner kroner dyrere enn det laveste: Disse fire firmaene vil ruste opp høyfjellstunnelene.

Portalen på østsiden av Haukelitunnelen.
Portalen på østsiden av Haukelitunnelen. Foto: Espen Bratlie, Samfoto/Scanpix
16. mars 2020 - 14:04

Vegvesenet har lyst ut oppdraget med å ruste opp rundt 7,8 kilometer tunnelkilometre på E134 over Haukelifjell.

Ved fristens utløp hadde følgende fire firmaer gitt tilbud på oppdraget:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Bertelsen & Garpestad 345.905.948
Mesta 375.480.248
AF Gruppen Norge 435.477.674
Scanmatic 444.567.381

NB: Som vanlig skal tilbudene kontrollregnes og evalueres før noe er endelig avgjort.

Byggherren har regnet med at den valgte entreprenøren kan starte med arbeidene i midten av juni i år. Dermed er det maks tre sommersesonger tilgjengelig for å innfri fristen for ferdigstilling, som er satt til 30. september 2022.

De tre tunnelene som skal rehabiliteres: Vågslitunnelen (1643 meter) Haukelitunnelen
(5692 meter) og Svandalsflona skredoverbygg (520 meter), alle på E134 i Vinje og Odda
kommuner.

Tunnelene skal renoveres ganske totalt. All gammel vann- og frostsikring skal rives ut.

– Det er svært mye som skal gjøres. Noe av sikringen er grei i Vågslitunnelen, men mye skal ut. Alt elektro skal erstattes. Nye vifter skal på plass i Haukelitunnelen, og det må vi lage plass til. Det skal bygges nye tekniske rom. Og det blir også nye venterom for kolonnekjøring om vinteren i begge ender av Haukelitunnelen, fortalte Stig Berg Thomassen, prosjektleder for tunneloppgraderingene, til Våre Veger i fjor høst.

Don Kramer (til høyre), en ingeniør fra National Transportation Safety Board, forklarte seg onsdag om Titan-ulykken.
Les også

Ingeniør: Tegn til feil på skroget på ubåten Titan

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.