BYGG

Leder i byggefirma lagde fiktive fakturaer på 97 millioner kroner

Må sone i to år.

Leder i byggefirma fakturerte for 97 millioner kroner. Nå venter en fengselsstraff på 2 år.
Leder i byggefirma fakturerte for 97 millioner kroner. Nå venter en fengselsstraff på 2 år. Illustrasjonsfoto: Mikhaylov Oleg
23. juli 2019 - 08:20

Leder av et byggefirma må sone 2 år i fengsel for fakturasvindel på 97 millioner kroner. Samfunnet taper milliarder på svindel med merverdiavgift.

Dommen som mannen fikk i Asker og Bærum tingrett rett før sommeren, var på 3,5 års fengsel, der 1,5 år er gjort betinget. Dermed er det 2 år som må sones i fengsel, skriver Finansavisen.

I tillegg må den tidligere lederen betale tilbake 13,2 millioner kroner til staten. 

Tove Nilsen Ljungquist tok over som sjef i Beyonder tidligere i år. Hun har bakgrunn fra Freyr.
Les også

Beyonder: Vesentlig usikkerhet om fortsatt drift

– Enkel måte å svindle på

Det var bobestyrer Per Omreng som fant fiktive fakturaer på 97 millioner kroner etter konkursen i byggefirmaet Fasadecompagniet i 2014. Ved å bruke fiktive fakturaer fikk selskapet urettmessig tilbakebetalt millioner i merverdiavgift.

I januar i år skrev Budstikka om selskapet. Før konkursen i 2014 het selskapet Fasadeteknikk, og det gikk konkurs i 2009. Da var kravene på hele 38 millioner kroner. Videre opplyser avisen at en del av de samme personene  fra selskapet også var involvert i Snarøya-selskapet Nordisk Fasade, som gikk konkurs i 2005.

Ifølge Omreng har Skatteetaten beregnet tap på flere milliarder kroner på fiktive fakturaer i næringslivet.

– Det er en enkel måte å svindle på, som mange har benyttet. Ikke minst i byggebransjen, sier han og beskriver at det fyker rundt med fakturaer i denne delen av bransjen der det er lett å miste oversikten og er vanskelig å kontrollere. 

Ebusco 3.0 har skrog av karbonfiber, som skal gjøre bussen atskillig lettere enn konkurrentene. Til forskjell fra mange andre busser har den også batterier i gulvet, slik at tyngdepunktet blir lavt. Men produsenten har store problemer med produksjonen og økonomien. Her er bussen i München.
Les også

«Banebrytende» elbusser skulle komme i fjor – nå er produsenten i kjempetrøbbel

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.