De siste månedene har tre entreprenører konkurrert om å få bygge dette prosjektet, opplyser Statens vegvesen i en melding. Tilbudsfristen gikk ut 21. januar.
Evalueringen viser at Letnes Entreprenør var lavest i pris og totalt sett hadde det mest fordelaktige tilbudet, selv om de andre entreprenørene var noe bedre på de øvrige tildelingskriteriene (organisering og tilbudt nøkkelpersonell, gjennomføring av oppdraget, fremdrift og anleggets kvalitet).
Letnes Entreprenør er et entreprenørselskap fra Inderøy i Trøndelag, med omlag 65 ansatte. Selskapet omsatte i 2019 for 126 millioner kroner. Med seg på oppdraget har de Sweco og Austad Maskinstasjon.
Oppdraget fikk de i konkurranse med Bertelsen & Garpestad med AFR og Tore Løkke i samarbeid med med Multiconsult og Veidekke Entreprenør.
Kontraktsummen er cirka 204 millioner kroner.
Nå blir denne trebrua erstattet med betongbru
– Anskaffelsesprosessen med såkalt konkurransepreget dialog mener vi har vært veldig vellykket så langt. Alle de tre entreprenørene kom med gode forslag som gav prosjektet betydelig merverdi opp mot det vi sammenlignet med (vedtatt reguleringsplan fra 2018). Kontraktsummen viser at bygging av ny og bedre vei ikke blir dyrere enn å utbedre eksisterende vei, samt at vi nå sikrer bedre kvalitet og regner med å få færre overraskelser underveis. Løsningene som entreprenørene har gitt pris på, er konferert om med sektormyndigheter og grunneiere i dialogprosessen, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.
– Vi vil nå inngå kontrakt med Letnes Entreprenør om planlegging, prosjektering og utbygging av E6 Fjerdingen-Grøndalselv torsdag denne uka, sier Johnsen.
Filmer og politiske dokumenter ble undersøkt: Ny teknologi er alltid med i fremtidsvisjoner
Byggestart i 2022
Kontrakten er en totalentreprise hvor både reguleringsplanlegging, prosjektering og utbygging inngår. Letnes Entreprenør har med seg Sweco for å bistå med planlegging og prosjektering.
– At også reguleringsplanlegginga er med som en del av byggekontrakten er noe som så vidt vi kjenner til ikke har vært gjennomført tilsvarende tidligere. Dette er en måte å gjøre det på som vi tror gir et godt resultat for prosjekter av en slik art som her, som har lite interessekonflikter og få grunneiere, sier byggeleder Arild Gjerde i Statens vegvesen.
– 2021 vil gå med til å få utarbeidet og behandlet reguleringsplanen. Vårt utgangspunkt er det nylig vedtatte planprogrammet, som skisserer hva vi skal gjennomføre i løpet av reguleringsplanperioden. Vi håper på byggestart våren 2022 og ferdigstillelse i 2024, sier Gjerde.
Ringebu: E6 stengt etter jordskred
Om prosjektet
Veitraseen som inngår i kontrakten ligger stort sett utenfor dagens trase og er i hovedsak plassert på østsiden av dagens E6. Den nye planen legger opp til en ny vei med et svært begrenset antall avkjørsler.
Dagens E6 Fjerdingen-Grøndalselv oppfyller ikke kravene til vegbredde på europavei. Den nye veien skal oppgraderes til dagens standard for nasjonale hovedveier. Tofeltsveien vil få en bredde på ni meter. Fartsgrensen det legges opp til er 90 km/t.
Målsettingen med utbyggingen er å bedre framkommeligheten og trafikksikkerheten på den cirka 11 kilometer lange strekningen, heri inngår også kontrakten K1 Fjerdingelvbrua med tilstøtende veier som er under bygging.
Mener de har knekt koden for effektivisering i tungindustrien