FORSVAR

Levanger-bedrift skal montere Forsvarets nye stridsvogner

Levanger-bedriften Ritek har fått oppdraget med å montere 37 av Forsvarets 54 nye Leopard 2-stridsvogner, som er bestilt fra det den tyske produsenten KMW.

En  finsk stridsvogn av typen Leopard 2 krysser grensen mellom Finland og Norge tidligere i vinter. Tilsvarende stridsvogner vil bli montert hos Ritek i Norge.
En finsk stridsvogn av typen Leopard 2 krysser grensen mellom Finland og Norge tidligere i vinter. Tilsvarende stridsvogner vil bli montert hos Ritek i Norge. Foto: Heiko Junge/NTB
11. juni 2024 - 09:34

– Dette er den største kontrakten i selskapets historie, sier daglig leder Jan Marius Reppe i Ritek til NTB.

Etter at Norge i fjor gikk inn for å kjøpe 54 nye stridsvogner fra den tyske produsenten Krauss-Maffei Wegmann (KMW), ble det også åpnet for mulige tilbakekjøpsavtaler som norsk næringsliv kunne dra nytte av. Av den totale bestillingen på 19,7 milliarder kroner vil nå flere hundre millioner kroner finne veien tilbake til Norge. Ritek er i dag svenskeid, men er fra gammelt av tuftet på Forsvarets eget verksted for tunge kjøretøyer som ble lagt ned da Forsvarets virksomhet i Midt-Norge ble redusert for over 20 år siden.

Riteks salgssjef Morten Minsaas sier til TU at kontrakten for Leopard 2 har en verdi på mellom 300 og 500 millioner kroner. Spennet er vidt ettersom alle behovene ikke er avklart enda. Det er samme anslag som Minsaas tidligere gav til avisa iLevanger.

Forsvarsministeren Bjørn Arild Gram (Sp) var til stede da avtalen ble gjort kjent tirsdag morgen. Kontrakten ble inngått under et møte i Norsk-Tysk Handelskammer mellom Ritek og eierselskapet KNDS Deutschland i Oslo.

De spanskbyggede fregattene ble aldri noen stor suksess. Her KNM Roald Amundsen – som har holdt seg flytende, i motsetning til KNM Helge Ingstad, som til slutt ble skrapjern etter forliset i 2018. Nå skal fregattene erstattes, og et norsk verft er med på oppløpssiden for å få kontrakten.
Les også

Nye fregatter kan bli bygget i Norge

Blir knutepunkt

– Planen er at Ritek ikke bare skal skru sammen de norske Leopard-vognene, men også bli et nordisk knutepunkt for vedlikehold, reparasjon og oppgradering av den nordiske Leopard-flåten. Produksjonslinjen skal etter planen opprettholdes etter at de norske vognene er produsert, slik at Ritek kan fortsette å produsere vogner som skal eksporteres til andre land. Dette er positivt for både lokal verdiskaping og nasjonal beredskap, sier Gram.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram var til stede da avtalen ble signert på arrangementet Norsk-Tyske Handelskammer i Oslo Militære Samfund tirsdag. <i>Foto:  Ole Berg-Rusten/NTB</i>
Forsvarsminister Bjørn Arild Gram var til stede da avtalen ble signert på arrangementet Norsk-Tyske Handelskammer i Oslo Militære Samfund tirsdag. Foto:  Ole Berg-Rusten/NTB

I mange år eide de ansatte i Ritek selv bedriften, men i 2019 ble de kjøpt opp av det svenske SES AB. De siste årene har de hatt en omfattende kontrakt om å bygge CV90 panservogner for det svenske forsvaret. Den tyske Leopard 2 som nå skal bygges i produksjonshallen i Levanger, er vesentlig større med 11 meters lengde og vekt på opp mot 55 tonn.

– Vi har en unik kompetanse på denne typen kjøretøyer. Det har vært litt dystre tider i området, så denne kontrakten er av mange hensyn veldig viktig, også lokalt, sier Reppe.

Minsaas sier til TU at kontrakten bygger kompetanse det er behov for i Norge, med tanke på å støtte det norske forsvaret i fremtiden. 

– Produksjonslinja er bygget

Reppe forteller at staben på verkstedet i Levanger nå skal sendes på kurs i Tyskland. 

Den tyske produsenten skal sende ferdig sveisede chassis og installeringskit til Trondheim, hvor de skal produseres fra høsten 2026 og ut 2028. Det neste året vil Ritek bruke til oppbemanning, opplæring, samt rigging for produksjonen. Blant annet må selskapet bygge et nytt lager.

Selskapet teller rundt 50 ansatte i dag. Minsaas anslår overfor TU at de må oppbemanne rundt 50 prosent i anledning kontrakten. Altså skal selskapet ansette rundt 20-30 personer den neste tiden.

– Vi går opp en divisjon med en slik ordre. Nå vil vi ha muligheten til å utvikle selskapet videre, og når vi er godt i gang, så vil det bli behov for kapasitet og en del nye ansettelser, sier Reppe.

De svenske CV90 panservognene skal produseres ved siden av de norske stridsvognene.

Minsaas sier at selskapet i fem år har jobbet for å komme i posisjonen som gjør at de tirsdag signerte kontrakten med KNDS Deutschland. Produksjonslinja står allerede klar i Levanger.

– Den har vi bygget, ellers hadde vi aldri stått i den posisjonen vi står i nå, sier Minsaas til TU.

Forsvarsministeren trekker fram at plasseringen til det nye verkstedet i Midt-Norge er en strategisk god plassering med tanke på forsyningssikkerhet og Europas motstandskraft.

– Restaureringen av flyet bidrar til at en viktig del av historien om krigens første dager i Norge blir bevart, sier forsvarsministeren. Her er  Gloster Gladiator nummer 423 på Kjeller på slutten av 1930-tallet.
Les også

Vil restaurere jagerfly fra krigen: – Spiller en helt unik rolle i norsk krigshistorie

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.