Hamworthy Gas AS i Moss har inngått intensjonsavtale med verft i Korea om å levere utstyr for en halv milliard for slikt utstyr.
Med økt etterspørsel etter LNG, og dermed også økte priser, er det lønnsomt å investere i dieselmotordrift for LNG-tankere.
Tradisjonelt har LNG-tankere hittil hatt fremdriftsmaskineri basert på dampturbiner, hvor avkokt naturgass fra lasten har blitt brukt til drivstoff.
Basert på teknologi opprinnelig utviklet og installert på Gasnors LNG-anlegg på Ryvarden, har Hamworthy Gas AS i Moss klart å selge åtte anlegg for å omgjøre avkokt naturgass til LNG om bord på skip.
Ordren har en samlet verdi på rundt 500 millioner kroner.
Skipene skal byggs ved tre verft i Korea, fire ved Daewoo, to ved Hyundai og to ved Samsung.
Disse åtte skipene blir de første i verden med saktegående dieselmotorer som fremdriftsmaskineri for LNG-tankere. Skipene er under bygging og skal leveres mellom april og august til neste år. Skipene skal gå i rute mellom den Arabiske Golfen og Storbritannia.
Moderne skipsdieselmotorer er langt mer energieffektive enn de tradisjonelle dampturbinanleggene. I tillegg kreves mindre vedlikehold.
Hamworthy regner med at det er mulig å spare inntil 30 millioner kroner årlig ved å bruke dieselmotorer kombinert med å kjøle ned og lage ny LNG av avkoket fra LNG-tankene.