OFFSHORE

LNG-teknikk fra land til sjø

ENKELT KJØLEANLEGG: Nedkjølingen av naturgass gjøres ved en lukket krets med nitrogen som trekker varme fra den avkokte naturgassen helt ned til - 163 grader Celsius. Ill: Hamworthy
ENKELT KJØLEANLEGG: Nedkjølingen av naturgass gjøres ved en lukket krets med nitrogen som trekker varme fra den avkokte naturgassen helt ned til - 163 grader Celsius. Ill: Hamworthy
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
13. jan. 2005 - 08:04

Hamworthy Gas AS i Moss har inngått intensjonsavtale med verft i Korea om å levere utstyr for en halv milliard for slikt utstyr.

Med økt etterspørsel etter LNG, og dermed også økte priser, er det lønnsomt å investere i dieselmotordrift for LNG-tankere.

Tradisjonelt har LNG-tankere hittil hatt fremdriftsmaskineri basert på dampturbiner, hvor avkokt naturgass fra lasten har blitt brukt til drivstoff.

Basert på teknologi opprinnelig utviklet og installert på Gasnors LNG-anlegg på Ryvarden, har Hamworthy Gas AS i Moss klart å selge åtte anlegg for å omgjøre avkokt naturgass til LNG om bord på skip.

Ordren har en samlet verdi på rundt 500 millioner kroner.

Skipene skal byggs ved tre verft i Korea, fire ved Daewoo, to ved Hyundai og to ved Samsung.

Disse åtte skipene blir de første i verden med saktegående dieselmotorer som fremdriftsmaskineri for LNG-tankere. Skipene er under bygging og skal leveres mellom april og august til neste år. Skipene skal gå i rute mellom den Arabiske Golfen og Storbritannia.

Moderne skipsdieselmotorer er langt mer energieffektive enn de tradisjonelle dampturbinanleggene. I tillegg kreves mindre vedlikehold.

Hamworthy regner med at det er mulig å spare inntil 30 millioner kroner årlig ved å bruke dieselmotorer kombinert med å kjøle ned og lage ny LNG av avkoket fra LNG-tankene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.