E6 KVÆNANGSFJELLET

LNS skal bygge ny E6 over Kvænangsfjellet

Det blir trolig anleggsstart til sommeren.

Kvænangsfjellet er ofte stengt om vinteren. Her fra oppstillingsområdet for kolonnekjøring på vestsiden av fjellovergangen.
Kvænangsfjellet er ofte stengt om vinteren. Her fra oppstillingsområdet for kolonnekjøring på vestsiden av fjellovergangen. Foto: Christian Altmann
22. jan. 2021 - 12:24

Nye Veier har valgt å gå videre med grupperingen Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) og Asplan Viak for bygging av ny E6 Kvænangsfjellet. Prosjektet omfatter blant annet to tunneler, og skal gjøre fjellovergangen til en mer forutsigbar ferdselsvei vinterstid, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Fire grupperinger av entreprenører og rådgivere var kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere om prosjektet.

Nå starter en konkretiseringsfase hvor LNS skal underbygge sitt tilbud med konkrete tiltak og planer. Etter en vellykket konkretisering, skal partene samhandle og optimalisere prosjektet. Fra før av er Nye Veier og Rambøll i gang med detaljregulering av prosjektet. Disse planene har vært på høring og offentlig ettersyn, og venter på sluttbehandling i de to kommunene Nordreisa og Kvænangen.

Planene om karbonfangst fra Klemetsrud forbrenningsanlegg i Oslo ble satt på pause på grunn av en kraftig budsjettsprekk. I høst kommer trolig nye svar om prosessen videre, og håpet er at anlegget vil være på plass i 2028/2029.
Les også

Karbonfangst i Oslo blir utsatt

Solid norsk aktør

– Med LNS får vi en kompetent og solid norsk aktør som kjenner de klimatiske forholdene i nord. Vi er trygge på at entreprenøren vil bidra til at Nye veier når sine prosjektmål – blant annet om en skade- og ulykkesfri anleggsplass, at vi minimerer klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø og at vi gjennomfører prosjektet med minimale midlertidige og varige konsekvenser for reindriftsnæringen, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.

Stortinget vedtok å overføre prosjektet til Nye Veier i juni 2019.

– Jeg er svært tilfreds med at vi allerede har en entreprenør på plass, og snart er i gang med selve jobben som skal gjøres i prosjektet, sier Aanesland i meldingen.

Planområdet strekker seg fra Oksfjord i Nordreisa kommune til Karvika i Kvænangen kommune, og total veilengde er på ca. 24 km. Veien har utfordrende kurvatur for større kjøretøyer, og er relativt ofte stengt eller kollonnekjørt vinterstid på grunn av utfordrende værforhold. Fjellovergangen er svært utsatt for sterke vinder og drivsnø, i tillegg til en skredfarlig strekning på vestsiden av fjellet. Planforslaget bygger på en løsning med to tunneler: Mettevolltunnelen og Kvænangsfjelltunnelen, samt punkt- og strekningsvise optimaliseringer på eksisterende veg.

Med ERTMS blir det ikke lenger signallys ute langs sporet.
Les også

I november åpner endelig Gjøvikbanen med digitale signaler – to år etter planen

Stengt nesten 80 ganger

– Vårt mål er at prosjektet skal sikre en trygg og fremkommelig vei over Kvænangsfjellet hele året. I fjor vinter var fjellovergangen stengt nesten 80 ganger. Da er eneste omkjøringsvei via Finland fra Skibotn, en strekning på omkring 70 mil. Det sier seg selv at dette prosjektet er etterlengtet i regionen. Vi ser frem til en god konkretiseringsfase og påfølgende optimalisering med LNS som skal gjøre prosjektet enda bedre enn hva det i utgangspunktet er, sier utbyggingsdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier, som er ansvarlig for denne utbyggingen.

Prosjektet skal sertifiseres etter miljøstandarden CEEQUAL på nivå «Very Good», og omfanget skal være «Whole Team». Anleggsstart forventes å være kommende sommer.

For å få tatt i bruk nye Drammen stasjon, bygges stasjonen nå med samme signalanlegg som på 60-tallet.
Les også

Skal bruke opptil 300 mill. på midlertidig signalanlegg

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.