PROSJEKTER

LO og NHO foreslår tiltakspakke for fylkesveier i Troms og Finnmark

Organisasjonene har gått sammen om å utarbeide en liste over gryteklare fylkesveiprosjekter.

Typisk veiparti på strekningen Senjahopen-Mefjordbotn: Trangt, skredutsatt og svingete.
Typisk veiparti på strekningen Senjahopen-Mefjordbotn: Trangt, skredutsatt og svingete. Foto: Erik Jenssen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. mai 2020 - 11:58

Regionleder Bjørn Johansen i LO Troms og Finnmark står sammen med regiondirektør Målfrid Baik i NHO Arktis bak kravet om statlige ekstramidler til nord som følge av korona-krisa.

– Aktivitetsfallet må møtes med motkonjunkturtiltak, blant annet i form av økte offentlige investeringer, skriver de to i en pressemelding.

Bø-elva har gått over sine bredder i Telemark.
Les også

Flommen i Telemark: Kan komme utrasinger og utglidninger

Må være prosjekter klare for utlysing

Regiondirektør i NHO Arktis, Målfrid Baik og LO-leder i Troms og Finnmark, Bjørn Johansen. <i>Foto:  NHO</i>
Regiondirektør i NHO Arktis, Målfrid Baik og LO-leder i Troms og Finnmark, Bjørn Johansen. Foto:  NHO

NHO i Nord-Norge har sammen med LO tidligere levert en prioritert liste over satsinger på større statlige investeringsprosjekter i bygg, samferdsel og infrastruktur.

Nå har NHO Arktis og LO Troms og Finnmark laget en tilsvarende prioritert liste med prosjekter som de mener må realiseres i fylkeskommunal regi. 

Med 4500 kilometer fylkesvei med et anslått vedlikeholdsetterslep på hele 12 milliarder kroner, er det egentlig bare å åpne skuffen og finne fram prosjekter. Men for at ekstrapengene skal ha effekt så raskt som mulig, så mener Baik og Johansen det er viktig å prioritere prosjekter der plan-, prosjekterings- og kvalitetssikringsfasen er ferdig eller under avslutning − samt prosjekter der utlysningen kan gjennomføres innen utgangen av 2020 eller tidlig i 2021.

Et av prosjektene som kan rammes av forsinkelsene, er utbyggingen av Vestfoldbanen mellom Nykirke og Barkåker.
Les også

Trøbbel med prestisjeprosjekt: Store forsinkelser i Norges største togprosjekter

Gir store effekter

Organisasjonene viser til at omsetningsimpulser inn i bygg- og anleggsbransjen er et virkemiddel som har vist seg svært virkningsfullt ved tidligere kriser.

Analyser viser at mer enn halvparten av investerte beløp i bygg og anlegg omsettes til verdiskaping utenfor selve bransjen. Effektene av slike tiltak er tredelt, og kan deles inn i kortsiktige og langsiktige effekter:

  • Det første er at tiltakene understøtter sysselsetting og verdiskaping direkte i bygg- og anleggsnæringen.
  • Den andre effekten er at bygg- og anleggsnæringen øker sin etterspørsel etter varer og tjenester fra andre næringer. En fersk analyse utført av Menon Economics på oppdrag for EBA (Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg) har beregnet de samlede sysselsettingseffektene av en milliard kroner investert i bygg og anlegg til 920 årsverk, hvorav 550 kommer utenfor selve BA-næringen.
  • Den tredje effekten er at prosjektene på lengre sikt vil muliggjøre økt jobb- og verdiskaping i de store næringene i fylket.
Startuplab-sjef Per Einar Dybvik håper den varslede gründermeldingen fra næringsministeren skal gi et løft for norske gründere.
Les også

Startuplab-sjefen: Vi bør lære av Sverige og Silicon Valley

Fra bunnen av Maursundtunnelen som leder ut til Skjervøy: En svært fuktig og trang tunnel hvor det har vært flikket og reparert i mange år. Her fra utbedringsarbeid i 2018. <i>Foto:   Erik Jenssen</i>
Fra bunnen av Maursundtunnelen som leder ut til Skjervøy: En svært fuktig og trang tunnel hvor det har vært flikket og reparert i mange år. Her fra utbedringsarbeid i 2018. Foto:   Erik Jenssen

Fisk og turisme

Det lukter derfor kraftig av både sjømat og reiseliv i prioriteringen av veistrekningene LO og NHO trekker frem i sin anbefaling.

Organisasjonene har ikke fått gode nok kostnadsoverslag fra fylkene til at de har villet anslå noen totalramme for prioriteringslista, annet enn å slå fast at den er «betydelig».

De markerte prosjektene er hovedprioritet, de underliggende kulepunktene nevnes i en ikke-prioritert rekkefølge:

Fylkesvei 861/862 Finnsnes –Senjahopen

  • 862 Mefjordbotneidet-Senjahopen (skredsikring, rasutbedring, utbedring av kurvatur, veiutbedring)
  • 277 Huselv-Husøy (full veibredde, flere og bedre møteplasser
  • 86 Straumsbotn-Torsken (veiutbedring)

Fylkesvei 866 Skjervøy  

  • Fylkesvei 866 (veiutbedringer)
  • Skattørsundet bru (utbedring)
  • Maursund- og Kågen tunnelen (oppgradering og tunnelutbedringer)
  • Fylkesvei 863 Tromsø-Hansnes (veiutbedringer)

Videre foreslås følgende prosjekter rundt om i fylket:

  • Tunnelsystemet på Tromsøya (oppgradering og utbedringer)
  • Pollfjelltunnelen (oppgradering og utbedringer)
  • Ibestadtunnelen (oppgradering og utbedringer)
  • Fylkesvei 7920 Lyngseidet-Koppangen (veiutbedringer)
  • Fylkesvei 98 Ifjord-Tana bru (ytterligere veiutbedringer)
  • Fylkesvei 890 Tana bru-Berlevåg (veiutbedringer)
  • Fylkesvei 891 Gednje-Båtsfjord (utredning av vei og bru)
  • Fylkesvei 98 Lakselv/Kunes-Ifjord (forsere planleggingen)
Litech jobber med avfallshåndtering av batterier i restavfall. Gründerne Ida Marie Pedersen (til venstre) og Synne Sauar har store forventninger til denne patentsøkte dingsen.
Les også

De finner og fjerner batterier og metaller i søpla

Må henge sammen

Bakgrunnen for at veiutbedring på Senja og Skjervøy prioriteres øverst, handler om at fylkeskommunen gjennom ulike prosjekter har pekt ut noen prioriterte transportkorridorer.

– Strategien «fra kyst til marked» må være retningsgivende også for fremtidige satsinger Infrastrukturen må henge sammen. Koblingene mellom næringsveiene (fylkesveiene) og riksvei må ses i sammenheng for å bidra til regularitet og forutsigbarhet. Det er avgjørende å sikre helhetlige transportkorridorer. Selv om ansvaret ligger fordelt på regionalt og nasjonalt nivå, må planlegging og finansieringen henge sammen, påpeker NHO og LO-lederne.

mandag morgen er det togforsinkelser fra Oslo S og østover.
Les også

Forsinkelser og innstillinger på Østfoldbanen

Uenighet om havner

I tillegg til tiltakslista for vei har organisasjonene pekt på store uløste oppgaver innen fiskerihavnsatsingen, med en lang rekke gryteklare prosjekter.

Disse står per dato på vent på grunn av en konflikt mellom staten og de nye fylkene. I tillegg til Troms og Finnmark har Nordland, Trøndelag og Møre og Romsdal nektet å overta ansvaret for de statlige fiskerihavnene. Dette fører til en oppdemming av både prosjekter og finansiering, og organisasjonene påpeker at det vil ha umiddelbar effekt dersom denne striden snart legges bi.

Prosjektleder i Statens Vegvesen Anne-Lene Gillebo og prosjektleder i Skanska Eilev Lilleland på befaring i Høviktunnelen.
Les også

Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.