– Vi har brøytet området i 30 år, som underleverandør for enten Mesta eller Veidekke. Vi har vel rundt 30 brøytebiler i firmaet, så nå tenkte vi å forsøke å satse selv, sier arbeidende styreleder Sten Slettmyr i Salten Transportsentral i Fauske til Veier24.
Salten Transportsentral har også lagt inn tilbud på en av de femårige driftskontraktene for fylkesveiene i Salten.
Men det spørs om det rekker helt fram. Pristilbudet fra Salten Transportsentral er det høyeste av de av de fire som hadde kommet inn da fristen gikk ut i dag.
Vegvesenets riksveikontrakt 9502 Salten 2020-2025 berører disse kommunene: Saltdal, Fauske, Bodø, Sørfold og Hamarøy, samt deler av Rana kommune.
Kontraktsområdet utgjør grovt fortalt det samme som de to gamle driftskontraktene 1806 og 1807, som Mesta har driften av fram til og med august i år.
Slik ser prisene ut i dagens tilbudsåpning:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Mesta | 490.999.334 |
Veidekke Industri | 575.314.279 |
Svevia Norge | 580.250.000 |
Salten Transportsentral | 591.471.326 |
NB: Som vanlig skal tilbudene kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Veinettet i den nye riksveikontrakten er totalt på vel 410 kilometer, og fordeler seg slik:
- Cirka 367 kilometer riksvei
- Nesten 40 kilometer gang- og sykkelriksvei
- 0,5 kilometer kommunal vei
- Snaue 3,5 kilometer privat vei (tidligere riksvei 77 Junkerdalsura)
Koreanere: Tilbyr trolig Norge missil med rekkevidden USA avslo