ASFALT

Lover nye bindemidler med lavere karbonavtrykk - fra skogen

Allerede senere i år vil Nynas lansere nye asfaltresepter der polymermodifisert bitumen er byttet ut med biogent materiale fra skogbruket.

Nynas går fra polymerbasert til biogent materiale som tilsetting i bitumen for å bedre asfaltens egenskaper.
Nynas går fra polymerbasert til biogent materiale som tilsetting i bitumen for å bedre asfaltens egenskaper. Foto: Colourbox
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. aug. 2021 - 08:00

I en nylig publisert rapport beskriver Nynas fordelene og beregningene av karbonavtrykket for et fremtidig utvalg av bindemidler som inneholder biogent materiale. Det nye produktutvalget, som vil bidra til å redusere veiens karbonavtrykk, vil bli lansert høsten 2021.

Å forlenge levetiden til asfaltdekker er en av de beste tingene man kan gjøre for å forbedre holdbarheten til veibygging. Mindre reasfaltering betyr bruk av nye råstoffer, færre vedlikeholdsarbeider vil være nødvendig, som i sin tur betyr mindre transport og færre trafikkøer. Alt i alt vil dette føre til et lavere karbonavtrykk.

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) klippet snor da Morrow Batteries ble åpnet i Arendal i dag. Ordfører og partifelle Robert Cornels Nordli var blant dem som klappet aller høyest. Ytterst til høyre står Morrows direktør Lars Christian Bacher.
Les også

Åpnet Norges første storskala batterifabrikk: – Ingen av disse investeringene er risikofrie

Erstatter polymerene

En velkjent teknikk for å forlenge asfaltens tekniske levetid, har vært å bruke en polymermodifisert bitumen (PMB). Men sammen med de mange fordelene med polymermodifiseringen, har det vært en bakside; polymeren øker bindemiddelets karbonavtrykk betydelig.

Polymeren som brukes i dag øker bindemiddelets karbonavtrykk betydelig. <i>Foto:  Nynas</i>
Polymeren som brukes i dag øker bindemiddelets karbonavtrykk betydelig. Foto:  Nynas

Derfor har Nynas utviklet et PMB som inneholder biogent materiale for å kompensere for dette og redusere det totale karbonavtrykket.

– Polymermodifikasjon forlenger veiens levetid, og med denne produktutviklingen kan vi tilby alle fordelene med PMB, og faktisk mer, uten å øke karbonavtrykket, forteller Carl Robertus, teknisk og forskningssjef ved Nynas Bitumen.

Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.
Les også

Italiensk entreprenør krever 230 millioner fra Bane Nor

Bedre egenskaper på kjøpet

Det biogene materialet kompenserer ikke bare for det større karbonavtrykket som følger av polymeren. Gjennom en rekke akademiske studier som Nynas har deltatt i, har det også vist seg å gi en rekke ekstra fordeler:

  • Økt aldringsresistens
  • Bedre vedheft
  • Forbedret gjenbrukseffekt

Det nye sortimentet av bindemidler vil være tilgjengelig for utvalgte markeder allerede fra 2022, som et nytt verktøy for å redusere klimapåvirkningen fra asfaltbransjen.

Nynas inviterer også sine kunder og kunders kunder til et webinar 16. september 2021 for å gi mer informasjon og svare på spørsmål om hvorfor bruk av det biogene materialet for å produsere PMB er et godt miljøvalg.

Den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen ble åpnet i 2000. Nå må den oppgraderes for å tilfredsstille nye sikkerhetskrav.
Les også

Avviser oppgradering av Lærdalstunnelen – trafikanter blir innestengt ved brann

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.