SAMFERDSEL

Vegvesenets oppgraderingsplan oppfyller ikke minimumskrav for tunnelsikkerhet

Påpeker at trafikantene ikke kan forlate tunnelen ved brann.

Den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen ble åpnet i 2000. Nå må den oppgraderes for å tilfredsstille nye sikkerhetskrav.
Den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen ble åpnet i 2000. Nå må den oppgraderes for å tilfredsstille nye sikkerhetskrav. Foto: Statens vegvesen
Tia KarlsenTia KarlsenJournalist
7. aug. 2024 - 11:49

Oppgraderingen av verdens lengste tunnel, Lærdalstunnelen i Vestland fylke, har vært planlagt siden 2022.

Nå har Vegvesenets søknad om å oppgradere tunnelen blitt avvist av Vegdirektoratet, skriver Bygg.no.

Den 24,5 kilometer lange tunnelen er en av 39 norske tunneler på det europeiske TEN-T-nettverket som ikke tilfredsstiller EUs sikkerhetskrav - selv etter at EUs allerede forlengede frist gikk ut for fire år siden.

Vis mer

Mangler nødutganger

Vegdirektoratets avvisning skyldes at oppgraderingen «på ett tungtveiende punkt» ikke vil oppfylle minimumskravene for tunnelsikkerhet, ifølge Bygg.no.

Det skal dreie seg om trafikksikkerhetsforskriftens krav om nødutganger som sier at trafikanter skal kunne forlate tunnelen uten kjøretøyene sine og nå et trygt sted i tilfelle en storulykke eller en brann.

Vegdirektoratet anbefaler at det jobbes videre for å tilfredsstille kravene i tunnelsikkerhetsforskriften, og foreslår blant annet å samarbeide med ledende, internasjonale fagmiljøer om å utvikle nye løsninger.

Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013, brant osten i fire døgn (bildet). Fortsatt mangler det nødfortau og snunisjer i tunnelen, som ikke er oppgradert etter sikkerhetsforskriften.
Les også

66 tunneler oppfyller ikke minstekravene til sikkerhet

Vil utvikle tilfluktsrom som ikke leder ut i det fri

Spesielt peker Vegdirektoratet på muligheten for å etablere tilfluktsrom som ikke har utganger som fører ut i det fri.

Slike tilfluktsrom er per i dag ikke tillatt, men Vegdirektoratet oppgir å være involvert i to FoU-prosjekter hvor slike løsninger testes ut på fylkesveger.

Tilfluktsrom som ikke har utganger som fører ut i det fri kan nemlig være et viktig kompenserende tiltak i eksisterende lange ettløpstunneler, påpeker de.

Fortsatt oppstart i 2026

Vegdirektoratets nei skal likevel ikke rokke ved framdriftsplanen:

– Premisset for oppgraderingen av Lærdalstunnelen er at denne skal tilfredsstille kravene i tunnelsikkerhetsforskriften, og det jobber vi videre med,sier Marius Slinde, fungerende prosjektdirektør i utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen til Bygg.no.

– Vår plan er fremdeles at arbeidet med å oppgradere Lærdalstunnelen skal starte i 2026.

Til tross for flere purringer er 39 norske veitunneler fortsatt ikke godt nok sikret. Til alt hell ble ingen skadet da en lastebil tok fyr i Mastrafjordtunnelen i Stavanger (bildet) i 2020. Tunnelen var nylig oppgradert til å møte EUs sikkerhetskrav.
Les også

39 norske tunneler er ikke sikre nok for EU – se hvilke det gjelder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.