Oppgraderingen av verdens lengste tunnel, Lærdalstunnelen i Vestland fylke, har vært planlagt siden 2022.
Nå har Vegvesenets søknad om å oppgradere tunnelen blitt avvist av Vegdirektoratet, skriver Bygg.no.
Den 24,5 kilometer lange tunnelen er en av 39 norske tunneler på det europeiske TEN-T-nettverket som ikke tilfredsstiller EUs sikkerhetskrav - selv etter at EUs allerede forlengede frist gikk ut for fire år siden.
Mangler nødutganger
Vegdirektoratets avvisning skyldes at oppgraderingen «på ett tungtveiende punkt» ikke vil oppfylle minimumskravene for tunnelsikkerhet, ifølge Bygg.no.
Det skal dreie seg om trafikksikkerhetsforskriftens krav om nødutganger som sier at trafikanter skal kunne forlate tunnelen uten kjøretøyene sine og nå et trygt sted i tilfelle en storulykke eller en brann.
Vegdirektoratet anbefaler at det jobbes videre for å tilfredsstille kravene i tunnelsikkerhetsforskriften, og foreslår blant annet å samarbeide med ledende, internasjonale fagmiljøer om å utvikle nye løsninger.
Vil utvikle tilfluktsrom som ikke leder ut i det fri
Spesielt peker Vegdirektoratet på muligheten for å etablere tilfluktsrom som ikke har utganger som fører ut i det fri.
Slike tilfluktsrom er per i dag ikke tillatt, men Vegdirektoratet oppgir å være involvert i to FoU-prosjekter hvor slike løsninger testes ut på fylkesveger.
Tilfluktsrom som ikke har utganger som fører ut i det fri kan nemlig være et viktig kompenserende tiltak i eksisterende lange ettløpstunneler, påpeker de.
Fortsatt oppstart i 2026
Vegdirektoratets nei skal likevel ikke rokke ved framdriftsplanen:
– Premisset for oppgraderingen av Lærdalstunnelen er at denne skal tilfredsstille kravene i tunnelsikkerhetsforskriften, og det jobber vi videre med,sier Marius Slinde, fungerende prosjektdirektør i utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen til Bygg.no.
– Vår plan er fremdeles at arbeidet med å oppgradere Lærdalstunnelen skal starte i 2026.