Holdingselskapet BBGI står som eiere av den 38,3 km lange 4-felts motorveien som ble åpnet i 2009. Kontraktssummen var på 3 mrd. NOK. Veien ble bygd som et OPS-prosjekt der eierne også forpliktet seg til å drifte veien i 25 år – dvs. fram til og med 2034. Da overtar Staten eierskapet.
Hovedentreprenørene var tyske Bilfinger Berger og danske Pihl & Søn som endte opp med et pengesluk av et underskudd på rundt 1,4 mrd NOK. Pihl og tyske Meister som også utførte arbeid på veien, måtte begge to senere kaste inn håndkleet og slå seg konkurs.
I desember 2013 overtok BBGI, som er tuftet på Bilfingers tidligere OPS-portefølje, eierskapet til Agder OPS Vegselskap som siden 2009 har vært driftsselskapet for veien.
EU-splittelse om kjernekraft-støtte
Null personskader i 2020 utløser bonus
Gjennom avtalen som ble inngått i forbindelse med byggingen, mottar OPS-selskapet et årlig indeksregulert beløp på 330 – 350 mill. kr. stort sett fra Statens vegvesen. Pengene skal dekke både utgifter til nedbetaling av lån, vedlikehold av veien og evt. overskudd til eierne.
En mindre sikkerhetsbonus kommer fra Samferdselsdepartementet avhengig av antall registrerte ulykker med personskade. I 2019 utgjorde bonusen 2,5 millioner.
- 2020 var et fantastisk år uten en eneste personskade, forteller daglig leder, Jan Walle.
BBGI ønsker flere norske prosjekter
Gjennom de siste 7 årene har eieren BBGI til sammen tatt ut 147 mill. NOK i utbytte fra Agder OPS Vegselskap. Men Walle varsler at dette nå raskt vil gå nedover.
- Utbyttet fram til 2025 er avhengig av hvor mye tungt vedlikehold vi vil ha. 2020-21 vil være toppen, og så går det nedover, sier Walle til Fædrelandsvennen.
- Fra 2026 til 2032 vil det stanse helt opp i forbindelse med endrede betingelser for selskapets lån – noe som vil føre til en annen avdragsprofil.
BBGI uttrykker tilfredshet med OPS-selskapet.
- Vi er svært stolte av E18-prosjektet. Jan Walle og hans team har gjort en god jobb i å drifte denne veien. Vi er fortsatt interessert i det norske markedet og ser fram til å kunne investere i lignende prosjekter hvis den muligheten skulle åpne seg, skriver administrerende direktør i BBGI, Duncan Bell, i en epost til Fædrelandsvennen.
Trøbbel med prestisjeprosjekt: Store forsinkelser i Norges største togprosjekter