Etatene lyser altså ut et ganske omfattende oppdrag som omfatter drift og vedlikehold av elektriske anlegg, utstyr og installasjoner i Follo, Romerike og Østfold. Leverandøren skal ha funksjonsansvar for noen av oppgavene.
Kontrakten gjelder anlegg både på riksveier og fylkesveier med tilhørende sideanlegg og sideområder fra og med september 2020 og til og med august 2025, med opsjon på ytterligere ett år.
I dag er det Traftec som har den tilsvarende kontrakten, og den fikk de i 2014 for rundt 53 millioner 2014-kroner. Men: Kontrakten som lyses ut nå kan ikke sammenlignes med den. I forrige kontrakt var blant annet ikke Østfold med.
Snart klart for trafikk i den underjordiske rundkjøringen
Ny kontraktsmal
– Fem tunneler er tatt ut av den forrige kontrakten, mens fem nye tunneler er kommet inn. Østfold kommer inn som nytt område, men det gjelder først fra 2022. Kontraktsmalen er også ny. Her er det generelt en del endringer og tilpasninger som gjør det vanskelig å sammenligne gammel og ny kontrakt, sier Petter Skorem i Vegvesenet til Veier24.
Kontrakten har også forskjellig varighet for fylkesveiene og riksveiene.
– Vi håper å få tilbud fra minst fire entreprenører på denne kontrakten. Den er forholdsvis kompleks, blant annet er det flere tunneler med mye trafikk, så den egner seg nok best for større entreprenører, sier Skorem til Veier24.
De viktigste anleggene og installasjonene i kontrakten:
- Tunneler
- Automasjonsanlegg
- Pumper
- Varmekabler
- RGB friteksttavler