Dagens møte sparker i gang en serie lignende møter i høst med aktører i maritim sektor rundt om i Norge.
Innspillene skal brukes til å utforme en ny maritim strategi, som skal presenteres neste vår.
Les også: Slik blir verdens første bil- og passasjerferge på batteri
Grønn pris
I forrige uke var statssekretær Dilek Ayhan i Hamburg og delte ut prisen Ship of the Year til batteriferjen til Norled og Fjellstrand. Stolt kunne hun vise til hvordan norsk maritim industri er innovativ og ledende på avanserte skipsløsninger.
– Vi ligger i front, og det skal vi sikre med ulike virkemidler. Vi vil lytte til næringen før vi legger fram en ny maritim strategi, sier hun til Teknisk Ukeblad.
Strategien skal bygge på åtte grunnpilarer, der grønn shipping er en, og Norled-ferjen er et godt eksempel. Nullutslippsferjen, som skal trafikkere Lavik-Oppedal på E39 i Sogn og Fjordane, blir et utstillingsvindu for hva den maritime næringen kan få til.
Les også: Dette er «Ship of the year 2014»
Beholde posisjon
Næringsministeren håper at den nye strategien vil gi noen svar på hvordan vi kan opprettholde og utvikle den.
Den maritime næringen i Norge gir arbeid til over 100.000 mennesker og skaper verdier for 160 milliarder kroner i året.
– For å sikre at Norge også i framtiden skal være en verdensledende maritim nasjon, må vi sørge for at næringen er konkurransedyktig og har evne til å omstille seg, sier Mæland.
Internasjonale rammevilkår, blå vekst (samspillet mellom marin, maritim og offshore) og kompetanse og utdanning er noen av temaene regjeringen vil se nærmere på i strategien.
Møter i fem byer
For å få innspill til den nye strategien, inviterer næringsminister Monica Mæland representanter fra næringen til fem forskjellige høringsmøter i løpet av høsten. Møtene arrangeres i tett samarbeid med Maritimt Forum.
Det begynner med Stavanger i dag, og følge sopp med Oslo (16. oktober), Bergen (21. oktober), Ålesund (25. november) og Tromsø (27. november). Møtene vil ta for seg sentrale tema for strategien: blå vekst, nærskipsfart, miljø, kompetanse og utdanning, forskning, utvikling og innovasjon og nordområdene, opplyser regjeringen i en pressemelding.
Havrom - Ocean Space
– Tanken er at vi må se den maritime næringen i en større sammenheng: På mulighetene som ligger i, på og under havet, sier Mæland.
Planene om et nyt, moderne havromslaboratorium i Trondheim blir av næringen utpekt som helt avgjørende for Norges posisjon i framtida. Statssekretær Dilek Ayhan sa til Teknisk Ukeblad i forrige uke at arbeidet med Ocean Space Center fortsetter og at en avgjørelse kommer neste år når prosjektet har vært gjennom de påkrevde runder med kvalitetssikring, KS1 og KS2.
– Ocean Space Center er et interessant prosjekt som foreløpig er i en tidlig fase. Det er planlagt at regjeringen vil foreta et konseptvalg når det foreligger tilstrekkelig avklaringer, etter planen i 2015, sier Ayhan til TU.
Les også:
Norske skip på andreplass i internasjonal kåring
Rolls-Royce lover mer kraft og lavere forbruk i nye skipsmotorer