SAMFERDSEL

Må betale 10 mill etter feilreparasjon av tilhenger - 16.500 liter bensin brant

I undersjøisk tunnel.

Draget brøt sammen på en tankttilhenger i Skatestraumtunnelen i 2015.
Draget brøt sammen på en tankttilhenger i Skatestraumtunnelen i 2015. Foto: NTB Scanpix/Politiet
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
27. juni 2018 - 12:55

En tanktilhenger med 16.500 liter bensin løsnet fra trekkbilen og kjørte inn i veggen på den undersjøiske Skatestraumtunnelen i Sogn og Fjordane. sommeren 2015. Drivstoffet tok fyr og tunnelen fikk omfattende skader.

Nå er forsikringsselskapet til bilverkstedet som reparerte tilhengeren dømt til å betale 10 millioner kroner i erstatning.

Pengene går til Gjensidige - som hadde forsikret trekkbilen i vogntoget. Brannen forårsaket skader for nær 60 millioner kroner. Gjensidige gikk til sak og krevde 10 millioner fra verkstedets forsikringsselskap.

Dommen ble først omtalt av TV2.

Skjulte rusthull

Årsaken til ulykken var at tilhengerdraget brøt sammen på grunn av rust, ifølge Statens havarikommisjon for transport.

Rustskadene ble reparert ved å sveise jernplater over rusthullene, i strid med produsentens anvisning, ifølge havarikommisjonens rapport.

Dommen er ikke nådig mot reparasjonen, som skjulte rustskadene.

«Retten har ved uaktsomhetsvurderingen tatt utgangspunkt i at verkstedet er en profesjonell aktør som må forventes å være klar over det store skadepotensialet som ligger i å ikke utbedre rustskader på draget til drivstofftilhengere på en tilfredsstillende måte», skriver retten.

«En mangelfull utbedring innebærer etter rettens syn en synbar og klar risiko for at tilhengerfestet vil kunne ryke i trafikken og forårsake alvorlige ulykker», heter det videre i dommen.

Reparasjonen ble utført av Krabyskogen Storbilsenter.

Brøt spesifikasjoner

Retten mener reparasjonsmetoden var uaktsom og ansvarsbetingende. De argumenterte for dette med at det var stikk i strid med spesifikasjonene fra produsenten av draget.

Verkstedets forsikringsselskap argumenterte for at reparasjonen ble gjort på en måte som var vanlig i bransjen, men fikk ikke gehør for at dette var formildende:

«(...) eventuell bransjepraksis knyttet til dette avviker uansett såpass
sterkt fra en aktsom handlemåte at det ikke kan frita verkstedet for ansvar», slår dommen fast.

De argumenterte også for at Statens vegvesen hadde ansvar for at ikke skadene ble oppdaget ved kontroll, men de ble heller ikke hørt her.

– Gjensidige er godt fornøyd med at tingretten har sagt seg enig i selskapets vurdering av ansvaret. Brannen i Skatestraumtunnelen var en alvorlig hendelse som fikk et stort økonomisk omfang, men der det heldigvis ikke oppstod noen alvorlige personskader. At ansvaret blir plassert riktig bidrar til å forebygge tilsvarende hendelser for ettertiden, uttaler advokat Jardar Aas i Gjensidige.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Dommen er ennå ikke rettskraftig, fordi ankefristen ikke har gått ut.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.