Forslaget om en såkalt maglevbane for flytende magnettog kommer fra det kristeligdemokratiske CDU, som er det største partiet i Berlins senat. Tanken er at en fem til sju kilometer lang testrute med førerløse tog skal frakte både passasjerer og gods i Berlin sentrum. Dette melder tyske Entwicklungsstadt.
Linjen er ment å gå i høyden, altså over bakkeplan, noe som vil gjøre byggingen betydelig billigere og raskere sammenlignet med å bygge ut T-banen, ifølge CDU. Men partiets koalisjonspartner, det sosialdemokratiske SPD, uttrykker stor tvil om prosjektet og tidsplanen i et intervju i Tagesspiegel.
Det er ennå ikke tatt noen beslutning om faktisk å bygge en magnetbane i den tyske hovedstaden. Men hvis planene skulle bli virkelighet, vil det ikke være første gang magnettog svever gjennom Berlin. Mellom 1984 og 1991 trafikkerte den såkalte M-Bahn en strekning på 1,6 kilometer mellom Kreuzberg og Tiergarten. Etter Berlinmurens fall investerte byen i T-banen i stedet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Et annet skrinlagt maglev-prosjekt i Tyskland er ruten som var planlagt fra München sentrum til flyplassen utenfor byen. Men kostnadene skjøt i været, og planene ble skrinlagt i 2008. I dag er det få land i Europa som investerer i magnettog. Et unntak er Polen, hvor togselskapet Nevomo nylig har fått et kjøretøy til å sveve på et konvensjonelt jernbanespor.
I Kina og Japan gjøres det imidlertid fortsatt store investeringer i maglev-tog.
Artikkelen ble først publisert på Ny Teknik
![Maglev-toget, som ble innviet i august, svever 10 meter over bakken. Den danske forskeren Finn Jensen mener teknologien bak høres "særdeles" dyr ut.](https://images.gfx.no/130x87/2737/2737381/Skjermbilde%25202022-08-22%2520kl.%252010.51.17.png)
Innviet hengende maglev-tog uten elektromagneter: Høres «særdeles» dyrt ut, mener forsker