Forslaget om en såkalt maglevbane for flytende magnettog kommer fra det kristeligdemokratiske CDU, som er det største partiet i Berlins senat. Tanken er at en fem til sju kilometer lang testrute med førerløse tog skal frakte både passasjerer og gods i Berlin sentrum. Dette melder tyske Entwicklungsstadt.
Linjen er ment å gå i høyden, altså over bakkeplan, noe som vil gjøre byggingen betydelig billigere og raskere sammenlignet med å bygge ut T-banen, ifølge CDU. Men partiets koalisjonspartner, det sosialdemokratiske SPD, uttrykker stor tvil om prosjektet og tidsplanen i et intervju i Tagesspiegel.
Det er ennå ikke tatt noen beslutning om faktisk å bygge en magnetbane i den tyske hovedstaden. Men hvis planene skulle bli virkelighet, vil det ikke være første gang magnettog svever gjennom Berlin. Mellom 1984 og 1991 trafikkerte den såkalte M-Bahn en strekning på 1,6 kilometer mellom Kreuzberg og Tiergarten. Etter Berlinmurens fall investerte byen i T-banen i stedet.
Et annet skrinlagt maglev-prosjekt i Tyskland er ruten som var planlagt fra München sentrum til flyplassen utenfor byen. Men kostnadene skjøt i været, og planene ble skrinlagt i 2008. I dag er det få land i Europa som investerer i magnettog. Et unntak er Polen, hvor togselskapet Nevomo nylig har fått et kjøretøy til å sveve på et konvensjonelt jernbanespor.
I Kina og Japan gjøres det imidlertid fortsatt store investeringer i maglev-tog.
Artikkelen ble først publisert på Ny Teknik
Innviet hengende maglev-tog uten elektromagneter: Høres «særdeles» dyrt ut, mener forsker