Mählers presenterer nå modellen DPM (DiagonalPlog Modul). Det skal være en unik og fleksibel diagonalplog som er bygget for å holde veien helt ren for snø og slaps.
Det er en helt nyutviklet konstruksjon med fleksible skjærholdere i polyuretan, som kan fås i ulike hardheter og som enkelt byttes ut for å passe til underlaget som skal brøytes. Kombinert med individuelt opphengte slapsskjærkassetter gjør det at plogen også brøyter rent på ujevne veier, skriver Mählers i en pressemelding.
Snø og slaps byr på utfordringer for tradisjonelle snøploger med stålskjær som følger plogens linje. Ved den minste ujevnhet i veibanen går snøen og slapsen under skjæret og blir liggende igjen, siden skjæret rir på det høyeste punktet. Det betyr økt risiko for slaps- og vannplaning for trafikken, samt ujevn slitasje av skjæret.
![Mat4green resirkulerer indiumtinnoksid som går til spille i solcelle- og skjermfabrikker.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839313/Skjermbilde%25202024-05-07%2520094700.png)
Vil hindre sløsing av dyrt materiale til solceller
Fleksible skjærholdere
Et nyutviklet parallellogram gjør at plogen følger underlaget svært godt. Kombinert med fleksible skjærholdere og individuelt opphengte slapsskjærkassetter klarer DPM å brøyte rent også på ujevne veier. DPM har en svingfunksjon på pluss/minus 40 grader og kan også utstyres med en sideforskyvningsfunksjon på pluss/minus 400 mm i hver retning. Føreren kan da øke plogbredden ved å skyve ut frontplogen slik at den flukter med sideplogen.
![Plogen har en svingfunksjon på pluss/minus 40 grader. <i>Foto: Sten Stromgren/Mählers</i>](https://images.gfx.no/290x/2636/2636617/DPM_1.jpg)
– Jeg kan også tenke meg at sideforskyvningen vil falle i smak hos de som må kjøre rundt hindringer som rabatter og lignende, sier Frida Östman i pressemeldingen. Hun kjører for Fjällsjö Åkeri og er en av Mählers flittigste testpiloter.
– De utskiftbare gummielementene som holder stålet, kan tilpasses nøyaktig til veitypen og forholdene som råder, og dette gir en «rolig» plog som ikke hopper over ujevnhetene, sier Frida.
![Med atomreaktor om bord, vil gass erstattes av nukleært brensel, men det vil fortsatt være damp. LNG-tankeren Cadiz Knutsen har framdriftssystem med dampturbin på 28 MW.](https://images.gfx.no/130x87/2730/2730981/Cadiz%2520Knutsen_LNG-tanker.jpg)
For kjernekraft-entusiaster var dette som en julekveld
Fås i tre bredder
DPM fås i tre bredder: 3700, 4000 og 4300 mm. Modulkonstruksjonen betyr at kunden kan få en diagonalplog med mantel i metall eller plast, eller at den bygges som en såkalt kombinasjonsplog som kaster snøen like godt til høyre som til venstre.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Fleksible polyuretanskjærholdere følger veibanen. <i>Foto: Sten Stromgren/Mählers</i>](https://images.gfx.no/290x/2636/2636618/DPM_3.jpg)
Sikkerhetsmessig holder DPM samme standard som Mählers øvrige ploger, med fjærende og utløsende skjærholdere som gir etter ved påkjøring av faste hindringer i veibanen. Den nye plogen har vært under testing vinteren 2019/20, og den selges nå som serieprodusert versjon.
Tilbehør: Hjul eller slitesko, samt mulighet for sideforskyvning på pluss/minus 400 mm.
![Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838282/E6%2520T%25C3%25B8rrfjordelva%2520bru%25202.jpg)
Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder