MASKINER & UTSTYR

Mählers lanserer ny modulær snøplog for «svart vei»

Denne skal brøyte rent også på ujevne veier.

DPM fås i tre bredder: 3700, 4000 og 4300 mm.
DPM fås i tre bredder: 3700, 4000 og 4300 mm. Foto: Sten Stromgren/Mählers
23. des. 2020 - 07:55

Mählers presenterer nå modellen DPM (DiagonalPlog Modul). Det skal være en unik og fleksibel diagonalplog som er bygget for å holde veien helt ren for snø og slaps.

Det er en helt nyutviklet konstruksjon med fleksible skjærholdere i polyuretan, som kan fås i ulike hardheter og som enkelt byttes ut for å passe til underlaget som skal brøytes. Kombinert med individuelt opphengte slapsskjærkassetter gjør det at plogen også brøyter rent på ujevne veier, skriver Mählers i en pressemelding.

Snø og slaps byr på utfordringer for tradisjonelle snøploger med stålskjær som følger plogens linje. Ved den minste ujevnhet i veibanen går snøen og slapsen under skjæret og blir liggende igjen, siden skjæret rir på det høyeste punktet. Det betyr økt risiko for slaps- og vannplaning for trafikken, samt ujevn slitasje av skjæret.

Mat4green resirkulerer indiumtinnoksid som går til spille i solcelle- og skjermfabrikker.
Les også

Vil hindre sløsing av dyrt materiale til solceller

Fleksible skjærholdere

Et nyutviklet parallellogram gjør at plogen følger underlaget svært godt. Kombinert med fleksible skjærholdere og individuelt opphengte slapsskjærkassetter klarer DPM å brøyte rent også på ujevne veier. DPM har en svingfunksjon på pluss/minus 40 grader og kan også utstyres med en sideforskyvningsfunksjon på pluss/minus 400 mm i hver retning. Føreren kan da øke plogbredden ved å skyve ut frontplogen slik at den flukter med sideplogen.

Plogen har en svingfunksjon på pluss/minus 40 grader. <i>Foto:  Sten Stromgren/Mählers</i>
Plogen har en svingfunksjon på pluss/minus 40 grader. Foto:  Sten Stromgren/Mählers

– Jeg kan også tenke meg at sideforskyvningen vil falle i smak hos de som må kjøre rundt hindringer som rabatter og lignende, sier Frida Östman i pressemeldingen. Hun kjører for Fjällsjö Åkeri og er en av Mählers flittigste testpiloter.

– De utskiftbare gummielementene som holder stålet, kan tilpasses nøyaktig til veitypen og forholdene som råder, og dette gir en «rolig» plog som ikke hopper over ujevnhetene, sier Frida.

Med atomreaktor om bord, vil gass erstattes av nukleært brensel, men det vil fortsatt være damp. LNG-tankeren Cadiz Knutsen har framdriftssystem med dampturbin på 28 MW.
Les også

For kjernekraft-entusiaster var dette som en julekveld

Fås i tre bredder

DPM fås i tre bredder: 3700, 4000 og 4300 mm. Modulkonstruksjonen betyr at kunden kan få en diagonalplog med mantel i metall eller plast, eller at den bygges som en såkalt kombinasjonsplog som kaster snøen like godt til høyre som til venstre.

Fleksible polyuretanskjærholdere følger veibanen. <i>Foto:  Sten Stromgren/Mählers</i>
Fleksible polyuretanskjærholdere følger veibanen. Foto:  Sten Stromgren/Mählers

Sikkerhetsmessig holder DPM samme standard som Mählers øvrige ploger, med fjærende og utløsende skjærholdere som gir etter ved påkjøring av faste hindringer i veibanen. Den nye plogen har vært under testing vinteren 2019/20, og den selges nå som serieprodusert versjon.

Tilbehør: Hjul eller slitesko, samt mulighet for sideforskyvning på pluss/minus 400 mm.

Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.