Fylkesrådet i Troms og Finnmark har godkjent anbudet fra Målselv Maskin og Transport for utbedring av veistrekninger på fylkesvei 848 Ytre Forså og Sør-Rollnes i Ibestad kommune.
Det skriver fylket i en pressemelding.
Kontraktssummen har en verdi på 96.965.362 kroner inklusive mva. Fylkeskommunen skal utbedre to separate delstrekninger langs fylkesvei 848 på Rolla i Troms.
Strekningene har lav standard, med smal kjørebane – tre meter på det smaleste. Her er det spesielle utfordringer knyttet til både kurvatur og stigningsforhold.
Etterlengtet prosjekt
Fylkesrådsleder Bjørn Inge Mo (Ap), er fornøyd med tildelingen av kontrakten.
– Veien er en viktig ferdselsåre fra Harstad langs kystveien nordover. Det er gledelig at flere lokale entreprenører var med å regne på konkurransen. Vinneren Målselv Maskin var cirka 50 millioner kroner lavere enn høyeste tilbud, sier han i meldingen.
Tre entreprenører leverte tilbud på oppdraget.
Fylkesrådslederen sier at veiprosjektet er etterlengtet.
– Lokalbefolkningen og næringslivet på Rolla har slitt med trange og uoversiktlige veier. Spesielt utfordrende har det vært siden det er mye lakseoppdrett i regionen – og mange store kjøretøy som trenger plass. Vi er veldig glade for å komme i gang med utbedringsarbeidet, sier Mo.
Fornøyd entreprenør
Daglig leder i Målselv Maskin, Erik-Anders Helin, er strålende fornøyd med å få oppdraget.
– Prosjekter som disse vi har god erfaring med fra tidligere. Vi gleder oss veldig med å komme i i gang. Ikke minst gjelder dette våre tre nye lærlinger som vi får inn til høsten. De blir sendt rett ut på anleggene, forteller Helin i meldingen.
Arbeidene vil omfatte en generell breddeutvidelse av veien i eksisterende trase. Samlet utgjør strekningene om lag 2,6 kilometer.
På strekningen Ytre Forså inngår også bygging av to betongbruer. De skal erstatte dagens to bruer. Delstrekningene som skal utbedres, er de siste som gjenstår i den gjeldende reguleringsplanen.
Arbeidet skal være ferdig høsten 2023.
Tiltakene på veistrekningene:
- Breddeutvidelse av veien til minimum 5,5 meter
- Stedvis omlegging av veitraseen
- Nye stikkrenner i flere ulike dimensjoner
- Støttemurer av prefabrikkerte betongelementer
- Riving og fjerning av to gamle betongbruer og bygging av to nye
- Tilhørende omkjøringsvei
- Spesielle tiltak der veien utvides i bredden forbi rørgate til kraftverk
- Rassikringstiltak i ulike former
- Tiltak for erosjonssikring samt etablering av motfylling
- Ny overbygning og stedvis vegfylling for veie
- Tilpasninger og reetablering av dagens adkomstveier og avkjøringer
- Nytt rekkverk både på bru og vei
Ullensvang: Midlertidig bro på plass