Rundt 40 en-til-en-samtaler med både entreprenører og rådgivere er gjennomført sidn prosjektet inviterte til markedsdialog i november 2021. Bygging av vei og bane fra Arna til Stanghelle er attraktivt både nasjonalt og internasjonalt. Nå skal kontraktsstrategien gjøres ferdig, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Markedsdialogen er en vinn-vinn situasjon
– Vi sier takk til alle som har gitt oss gode råd og delt sin erfaring. Vi har opplevd godt forberedte selskaper og positiv tilbakemelding på tidlig dialog med prosjektet om kontraktsstrategien, sier prosjektleder Katrine Erstad.
Hensikten med markedsdialogen er å komme tidlig på banen for å kunne skape attraktive kontrakter. Prosjektet har nå fått viktige innspill til den overordnede kontraktsstrategien til prosjektet, som vil ferdigstilles i løpet av våren.
– Vi mener dette er en vinn-vinn situasjon. Markedet får være med på å medvirke både på størrelse, form og innhold i de ulike kontraktene. Det gjør prosjektet bedre rustet til å utarbeide kontrakter som kan treffe den markedsinteressen som nå er vist, og som vi håper vil resultere i god konkurranse, understreker Erstad.
Lyser ut de store entreprisene i 2024/25
Prosjektet lyser ut første rådgiverkontrakt i løpet av 2022. Det er håp om en investeringsavgjørelse i 2023 og at de første forberedende entreprisene lyses ut samme år.
De første store tunnelentreprisene lyses ut i 2024/25.
Markedet vil bli invitert til nye runder med dialog for hver enkelt kontrakt når prosjektet har startet arbeidet med konkurransegrunnlagene.
Kan gjøre oppdrett mer humant: Fant en måte å overvåke laksens pust på