PROSJEKTER

Maratonrettssak: Skanska krever 157 millioner ekstra for E39 ved Sandnes

Jæren tingrett har satt av tre måneder til behandlingen.

Her er E39-strekningen mer eller mindre ferdig i 2017. Utsikten er nordover.
Her er E39-strekningen mer eller mindre ferdig i 2017. Utsikten er nordover. Foto: Bjørn OIav Amundsen
14. nov. 2019 - 05:07

1,4 kilometer ny E39 mellom Hove og Sandved på Jæren sto ferdig i 2017. Hovedentreprenør Skanska hadde inngått en kontrakt på 330 millioner kroner eks. mva. for å gjøre jobben.

Oppdraget ble lyst ut på slutten av 2014, og Skanska fikk tilslaget på kontrakten i 2015.

Da prosjektet sto ferdig virket Skanska fornøyd med prosjektet. Det er de ikke nå.

Med endringer har Skanska fått utbetalt rundt 417 millioner kroner eks. mva. for prosjektet. Men det holder ikke, mener konsernet.

Bjørn Laksforsmo, direktør i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen i Vegvesenet, sier systemet de har brukt 16 millioner kroner på aldri var i reell drift hos Vegvesenet. Her fra da Vegvesenet holdt frokostmøte om grønn asfalt i mai.
Les også

Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det

57 millioner for plunder og heft

I rettssaken, som startet i forrige uke, krever Skanska ytterligere 157 millioner kroner. Det gjelder omtvistede kontraktskrav basert på mengder, samt endringskrav. Skanskas krav for plunder og heft alene er på nesten 57 millioner kroner.

De siste 100 millionene fordeler seg på flere titalls større og mindre krav, hvor Skanska mener de har fått for lite betalt.

Dette er det såkalte hovedkravet, og her krever motpart Vegvesenet (formelt: staten ved Samferdselsdepartementet) at de frifinnes.

Samtidig har Vegvesenet reist et motkrav mot Skanska. Her krever Vegvesenet rundt 20 millioner kroner. Dels er det snakk om et dagmulktkrav på 14,5 millioner kroner, og dels et motregningskrav på grunn av feilutbetalinger på vel 5,6 millioner kroner. Skanska krever seg frifunnet i dette motkravet.

Contract manager Tatiana Olbrot representerte Sapinor den første av tre dager i retten. Her sammen med advokat Hilde Lund og advokatfullmektig Wilhelm Glen fra Sands Advokatfirma.
Les også

Italiensk entreprenør krevde 132 millioner fra Bane Nor – får bare 2,3 mill.

Ferdig i februar

4. november i år startet rettssaken i Jæren tingrett i Sandnes. 4. februar 2020 er den beregnet å være ferdig.

Partene har planlagt å føre rundt 30 vitner hver.

E39-kontrakten besto også av en del tilhørende arbeider. I tillegg til 1,4 kilometer ny firefeltsvei ble Jærveien rustet opp med fire felt og gang- og sykkelvei på 650 meter. Riksvei 13 ble også rustet opp. Prosjektet var en del av Nord-Jæren-pakken.

ÅDT på E39 er på cirka 35.000. De totale prosjektkostnadene ble i sin tid anslått til rundt 730 millioner kroner, inkludert prosjektering, grunnerverv, mva. etc.

Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.
Les også

Italiensk entreprenør krever 230 millioner fra Bane Nor

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.