1,4 kilometer ny E39 mellom Hove og Sandved på Jæren sto ferdig i 2017. Hovedentreprenør Skanska hadde inngått en kontrakt på 330 millioner kroner eks. mva. for å gjøre jobben.
Oppdraget ble lyst ut på slutten av 2014, og Skanska fikk tilslaget på kontrakten i 2015.
Da prosjektet sto ferdig virket Skanska fornøyd med prosjektet. Det er de ikke nå.
Med endringer har Skanska fått utbetalt rundt 417 millioner kroner eks. mva. for prosjektet. Men det holder ikke, mener konsernet.
Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det
57 millioner for plunder og heft
I rettssaken, som startet i forrige uke, krever Skanska ytterligere 157 millioner kroner. Det gjelder omtvistede kontraktskrav basert på mengder, samt endringskrav. Skanskas krav for plunder og heft alene er på nesten 57 millioner kroner.
De siste 100 millionene fordeler seg på flere titalls større og mindre krav, hvor Skanska mener de har fått for lite betalt.
Dette er det såkalte hovedkravet, og her krever motpart Vegvesenet (formelt: staten ved Samferdselsdepartementet) at de frifinnes.
Samtidig har Vegvesenet reist et motkrav mot Skanska. Her krever Vegvesenet rundt 20 millioner kroner. Dels er det snakk om et dagmulktkrav på 14,5 millioner kroner, og dels et motregningskrav på grunn av feilutbetalinger på vel 5,6 millioner kroner. Skanska krever seg frifunnet i dette motkravet.
Italiensk entreprenør krevde 132 millioner fra Bane Nor – får bare 2,3 mill.
Ferdig i februar
4. november i år startet rettssaken i Jæren tingrett i Sandnes. 4. februar 2020 er den beregnet å være ferdig.
Partene har planlagt å føre rundt 30 vitner hver.
E39-kontrakten besto også av en del tilhørende arbeider. I tillegg til 1,4 kilometer ny firefeltsvei ble Jærveien rustet opp med fire felt og gang- og sykkelvei på 650 meter. Riksvei 13 ble også rustet opp. Prosjektet var en del av Nord-Jæren-pakken.
ÅDT på E39 er på cirka 35.000. De totale prosjektkostnadene ble i sin tid anslått til rundt 730 millioner kroner, inkludert prosjektering, grunnerverv, mva. etc.
Italiensk entreprenør krever 230 millioner fra Bane Nor