Det ble krangel om oppgjøret etter byggingen av den 5,8 kilometer lange Nordnestunnelen på E6 i Kåfjorden i Troms. Marti hadde kontrakten om tunnelarbeidet, og hadde leid inn flere underentreprenører. Arvid Thomassen Graveservice (ATG) i Alta var leid inn til en del arbeider inne i tunnelen: tilbakefyllingsarbeider, installasjon av drensledninger og kummer, avretting og justering, samt installasjon av frostsikringslag og forsterkningslag.
Innehaveren av ATG er en av aksjonærene i Anlegg Nord.
Mye forsinkelser
ATG hadde gitt tilbud med en fastpris på nesten 9,5 millioner kroner, samt mengdebetaling for enkelte prosesskoder. Arbeidet startet i januar 2017.
Det ble raskt mye forsinkelser og misforståelser. På et tidspunkt ble det lagt 6000 tonn med forkilingsmasse som innholdt mer enn sju prosent finstoff. Vegvesenet påpekte at her var det mer finstoff enn kontrakten sier, og massene måtte byttes ut. Dessuten var det sprengt ut for mye berg i tunnelprofilet, og det måtte brukes mye mer pukk enn forutsatt for å bygge opp vegbanen. ATG fikk ikke betalt for deler av jobben de gjorde, og i april 2017 kom advokat inn i bildet. Måneden etter varslet ATG stans i arbeidet på grunn av ubetalte fakturaer. Da ble de uomtvistede kravene betalt.
Marti overtok anlegget fra ATG den 20. juni 2017.
Etterpå har partene kommet med en rekke krav mot hverandre. På grunn av forinkelsene ville Marti først ha 2,5 millioner i dagmulkt fra ATG. Men dette kravet måtte reduseres til 944.000 kroner, ettersom Norsk Standard angir at dagmulkt ikke kan utgjøre mer enn ti prosent av kontraktssummen.
Partene ble ikke enige, og så gikk ATG til rettssak.
Ville ha 12,4 millioner
I Nord-Troms tingrett krevde ATG at retten skulle fastsette et oppgjør begrenset oppad til kr 12,4 millioner kroner inklusive merverdiavgift, samt dekning av saksomkostninger.
Marti mente at de skulle frifinnes, og rettet motkrav mot ATG om blant annet dagmulkt på 944.000 kroner, samt erstatning for diverse ødelagte produkter. Totalt mente Marti de skulle tilkjennes nærmere 2,7 millioner kroner samt omkostninger. Det største kravet er på 1,8 millioner kroner og gjelder legging av feil forkilingsmasser.
ATG ble tilkjent blant annet 1,5 millioner for plunder og heft. Totalt fant retten at ATG skal ha drøye 4,6 millioner kroner inkludert mva.
Marti på sin side ble kun tilkjent snaue 95.000 kroner inkludert mva. Retten legger til dette til grunn: «ATG ble rammet av flere forsinkelser som Marti må bære risikoen for.» Retten mener at det er snakk om konsekvenser av forsinkelser i Martis egen produksjon og fremdrift. Det ble stor økning av masser i anlegget, og økt transportlengde på grunn av massene ble deponert på kun en side av tunnelen. Marti får altså ikke medhold i kravet om dagmulkt. Feilen med forkilingsmassene var heller ikke ATG sitt ansvar.
Siden ingen av partene fikk fullt medhold, må begge dekke sine egne saksomkostninger.
Dommen er avsagt i slutten av november i år.
LES OGSÅ: Britisk elektrofirma sparket ut av enda et tunnelprosjekt
LES OGSÅ: Overleverte tunnelen 10 måneder for sent - men stevner Vegvesenet for 360 millioner