Fire islandske rederier bestiller til sammen syv hekktrålere fra Vard Aukra.
Trålerne blir 29 meter lange og 12 meter brede. Ifølge Vard er det lagt spesielt vekt på gode arbeidsforhold for mannskapet om bord, samt effektiv og sikker håndtering av fisken.
Trålerdekket blir stort og utstyrte med elektrisk drevne vinsjer med permanentmagnetmotor. Framdriften blir mekanisk med to propeller og store propeller og ror. Det skal gi sikker og god framdrift under alle forhold.
Hver tråler utstyres med 240 m3 avkjølte tanker og skal ha fasiliteter og lugarer for et mannskap på 13.
Unikt samarbeid
De fire islandske fiskerederiene Bergur-Huginn, Utgerdarfelag Akureyringa, Gjögur and Skinney-Thinganes samarbeider om trålerprosjektet.
Administrerende direktør i Vard, Roy Reite, sier i en pressemelding at han er stolt over at den unike samarbeidskonstellasjonen valgte Vard.
- Vi er glade for å kunne ønske de nye kundene fra Island velkommen. Denne kontrakten er i tråd med vår strategi om å utvide produktområdet, sier Reite.
Samlet kontraktsverdi er om lag 700 millioner kroner, opplyser Vard.
Nye bein
Vard har i likhet med andre norske skipsbygger blitt nødt til å finne nye vekstområder etter kollapsen i markedet for offshorefartøy.
Luksus ekspedisjonsskip er blitt et viktig segment for både Kleven, Ulstein og Vard. Disse, samt flere noe mindre verft, har også kommet tilbake på markedet med fiskefartøy.
Verftet på Aukra ble etablert i 1949 og betjente fiskeindustrien. Siden er det blitt flere ferger, offshorefartøy og andre spesialiserte skip. Nå er fiskeri igjen blitt det viktigste området.
Vard Aukra har dreid aktiviteten over mot nye segmenter som en portefølje av arbeidsbåter, flåter og arbeidsplattformer, fôrbåter og fartøy for frakt av levende fisk (brønnbåter) samt fiskefartøy.
- Ikke en eneste byggekontrakt på offshorefartøy i 2017: Nå er det en annen næring som gjelder (Ekstra)
Plattform
Vard Aukra sikret seg på tampen av november også en annen kontrakt som understreker at strategien om å finne nye bein å stå på virker.
Sammen med Vard Design har Aukra-verftet designet og konstruert to plattformer for fiskeoppdrettsanlegg i tøffe omgivelser. Utviklingen har skjedd i nært samarbeid med kunden, oppdrettsselskapet Cermaq.
Plattformen, med betegnelsen VARD 8 54, skal ha plass til 500 tonn fiskefôr, veterinærtjenester, verksted og boligkvarter for et mannskap på åtte personer.
Fra offshore til oppdrett
Vard opplyser at selskapet benyttet sin kompetanse fra offshorefartøy med operasjoner under tøffe forhold da plattformen ble utviklet.
Kunnskap om hvordan fartøy beveger og oppfører seg i røff sjø ble brukt for å analysere hvordan en oppdrettsplattform skal takle påkjenningene.
Oppdrettsplattformene skal utstyres med kraner, lett arbeidsbåt og stabiliseringssystem.
Vard leverer også sitt energistyringssystem SeaQ Power Management som holder styr på fire generatorer samt SeaQ Control and Monitoring Station for å drive plattformens utstyr og systemer.
1,3 millioner måltid
De to plattformene skal leveres i henholdsvis andre og tredje kvartal 2018 for bruk i Norge. Cermaq er en av verdens største oppdrettsselskap med 550 ansatte og hovedkontor i Norge.
For øvrig har selskapet oppdrettsanlegg i Chile og Canada. Selskapet ble startet opp med norske eiere, men er nå kontrollert av japanske Mitsubishi.
Cermaq opplyser at de hver dag leverer laks tilsvarende 1,3 millioner måltider hver dag.