LUFTFART

MAX-ulykkene: – Boeing feilberegnet pilotenes reaksjoner

Det fastslår den amerikanske havarikommisjonen i en sikkerhetsvurdering.

Et Boeing 737 MAX 8-fly skal ta av under en test i Seattle i september.
Et Boeing 737 MAX 8-fly skal ta av under en test i Seattle i september. Foto: Ted S. Warren, AP / NTB scanpix
27. sep. 2019 - 11:10

Til sammen 346 mennesker mistet livet i to 737 MAX 8-ulykker i Indonesia i oktober i fjor og Etiopia i mars. I etterkant av Etiopia-ulykken ble flytypen satt på bakken av luftfartsmyndigheter over hele verden.

Den amerikanske havarikommisjonen National Transportation Safety Board (NTSB) fastslår i sin sikkerhetsvurdering av ulykkene, som ble offentliggjort torsdag, at Boeing og USAs luftfartsmyndighet (FAA) må være mer realistiske når de vurderer hvordan piloter reagerer på krisesituasjoner.

– Vi så i disse to ulykkene at pilotene ikke handlet på den måten Boeing og FAA har antatt at de skulle gjøre, sier leder Robert Sumwalt i NTSB.

Pilotene hadde i forkant av begge ulykkene store problemer med å kontrollere flyet da et kontrollsystem ble aktivert som følge av feilaktige signaler.

Pilotene ble møtt av et kaos av alarmer og signaler i cockpiten, noe Boeing, under FAAs overvåking, ikke tok med i sine beregninger, mener NTSB.

Flere alarmer og indikasjoner i cockpiten kan øke pilotenes arbeidsmengde og kan også gjøre det vanskeligere å identifisere prosedyrene piloten må gå gjennom, heter det i rapporten.

Ulykkesgranskere ser på flydeler som ble funnet etter at et Boeing 737 Max 8 styrtet i havet utenfor Indonesia i 2018.
Les også

Boeing-topper må møte etterlatte etter 737 Max-ulykker

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.