DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Med et tilbud på 463 mill ligger Mesta best an til å få drifte riksveiene i Øst-Finnmark

Tre entreprenører ønsker å brøyte riksveiene i Øst-Finnmark fram til 2028.

Snøbrøyting er en svært viktig del av driftskontrakten.
Snøbrøyting er en svært viktig del av driftskontrakten. Foto: Øystein Skotte/Statens vegvesen
4. apr. 2023 - 10:41

– Kontrakten byr på noen utfordrende og værutsatte strekninger, og lange strekninger med innlandsklima. I tillegg har vi bydrift i Vadsø, Vardø og Kirkenes. Vi trenger en solid entreprenør som får ansvar for vinter- og sommerdrift, og som skal ta seg av løpende vedlikehold, sier byggeleder Per Marius Øyen Pedersen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Her opplyser etaten at disse har levert tilbud:

Tilbyder

Tilbudssum i kr. eks. mva.

Mesta

462.758.466

Veidekke Industri

473.127.581

Presis Vegdrift

517.791.774

Statens vegvesen skal nå gjennomføre kontrollregning og kvalitetssikring av tilbudene. I løpet av noen uker blir det klart hvem som tildeles kontrakten.

Kontrakten gjelder drift og vedlikehold av 478 kilometer riksvei, hvor 19 kilometer er gang- og sykkelveier. Kontrakten gjelder også vinterdrift av åtte kilometer fylkesveg.

Kontrakten består av disse strekningene:

  • E6 fra Karasjok til Kirkenes
  • E75 fra Varangerbotn til Vardø
  • E75 til Samelandsbrua ved Utsjok
  • Riksvei 92 fra Neiden til finskegrensa
  • E105 fra Hesseng til russegrensa

Veiene går gjennom kommunene Karasjok, Tana, Nesseby, Vadsø, Vardø og Sør-Varanger.

Miljøkrav til entreprenøren

Statens vegvesen har skjerpet kravene til miljø og reduserte klimautslipp i alle kontrakter. Entreprenøren må derfor ta i bruk kjøretøy og maskiner med lavere utslipp, og det skal rapporteres på drivstoff og energiforbruk, heter det i meldingen.

Statens vegvesen har også inngått avtale med Troms og Finnmark fylkeskommune om vinterdrift av korte strekninger med fylkesveier langs E75 mellom Vadsø og Vardø, samt i Kirkenes sentrum. Dette er et tiltak for å få ned de totale utslippene.

Den nye driftskontrakten gjelder i fem år fra 1. september 2023 og ut august 2028. I tillegg er det gjensidig opsjon for forlengelse med inntil tre nye år.

Entreprenøren skal bygge dette kompliserte tunnelområdet i fjellet under Kvitsøy.
Les også

Implenia/Stangeland: Skal bygge komplisert Rogfast-tunnel for seks milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.