– Kontrakten byr på noen utfordrende og værutsatte strekninger, og lange strekninger med innlandsklima. I tillegg har vi bydrift i Vadsø, Vardø og Kirkenes. Vi trenger en solid entreprenør som får ansvar for vinter- og sommerdrift, og som skal ta seg av løpende vedlikehold, sier byggeleder Per Marius Øyen Pedersen i Statens vegvesen i en pressemelding.
Her opplyser etaten at disse har levert tilbud:
Tilbyder |
Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Mesta |
462.758.466 |
Veidekke Industri |
473.127.581 |
Presis Vegdrift |
517.791.774 |
Statens vegvesen skal nå gjennomføre kontrollregning og kvalitetssikring av tilbudene. I løpet av noen uker blir det klart hvem som tildeles kontrakten.
Kontrakten gjelder drift og vedlikehold av 478 kilometer riksvei, hvor 19 kilometer er gang- og sykkelveier. Kontrakten gjelder også vinterdrift av åtte kilometer fylkesveg.
Kontrakten består av disse strekningene:
- E6 fra Karasjok til Kirkenes
- E75 fra Varangerbotn til Vardø
- E75 til Samelandsbrua ved Utsjok
- Riksvei 92 fra Neiden til finskegrensa
- E105 fra Hesseng til russegrensa
Veiene går gjennom kommunene Karasjok, Tana, Nesseby, Vadsø, Vardø og Sør-Varanger.
Miljøkrav til entreprenøren
Statens vegvesen har skjerpet kravene til miljø og reduserte klimautslipp i alle kontrakter. Entreprenøren må derfor ta i bruk kjøretøy og maskiner med lavere utslipp, og det skal rapporteres på drivstoff og energiforbruk, heter det i meldingen.
Statens vegvesen har også inngått avtale med Troms og Finnmark fylkeskommune om vinterdrift av korte strekninger med fylkesveier langs E75 mellom Vadsø og Vardø, samt i Kirkenes sentrum. Dette er et tiltak for å få ned de totale utslippene.
Den nye driftskontrakten gjelder i fem år fra 1. september 2023 og ut august 2028. I tillegg er det gjensidig opsjon for forlengelse med inntil tre nye år.
Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve