– Kontrakten byr på noen utfordrende og værutsatte strekninger, og lange strekninger med innlandsklima. I tillegg har vi bydrift i Vadsø, Vardø og Kirkenes. Vi trenger en solid entreprenør som får ansvar for vinter- og sommerdrift, og som skal ta seg av løpende vedlikehold, sier byggeleder Per Marius Øyen Pedersen i Statens vegvesen i en pressemelding.
Her opplyser etaten at disse har levert tilbud:
Tilbyder |
Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Mesta |
462.758.466 |
Veidekke Industri |
473.127.581 |
Presis Vegdrift |
517.791.774 |
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Statens vegvesen skal nå gjennomføre kontrollregning og kvalitetssikring av tilbudene. I løpet av noen uker blir det klart hvem som tildeles kontrakten.
Kontrakten gjelder drift og vedlikehold av 478 kilometer riksvei, hvor 19 kilometer er gang- og sykkelveier. Kontrakten gjelder også vinterdrift av åtte kilometer fylkesveg.
Kontrakten består av disse strekningene:
- E6 fra Karasjok til Kirkenes
- E75 fra Varangerbotn til Vardø
- E75 til Samelandsbrua ved Utsjok
- Riksvei 92 fra Neiden til finskegrensa
- E105 fra Hesseng til russegrensa
Veiene går gjennom kommunene Karasjok, Tana, Nesseby, Vadsø, Vardø og Sør-Varanger.
Miljøkrav til entreprenøren
Statens vegvesen har skjerpet kravene til miljø og reduserte klimautslipp i alle kontrakter. Entreprenøren må derfor ta i bruk kjøretøy og maskiner med lavere utslipp, og det skal rapporteres på drivstoff og energiforbruk, heter det i meldingen.
Statens vegvesen har også inngått avtale med Troms og Finnmark fylkeskommune om vinterdrift av korte strekninger med fylkesveier langs E75 mellom Vadsø og Vardø, samt i Kirkenes sentrum. Dette er et tiltak for å få ned de totale utslippene.
Den nye driftskontrakten gjelder i fem år fra 1. september 2023 og ut august 2028. I tillegg er det gjensidig opsjon for forlengelse med inntil tre nye år.
![Entreprenøren skal bygge dette kompliserte tunnelområdet i fjellet under Kvitsøy.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842434/Tunnelinnslaget%2520og%2520anlegget%2520p%25C3%25A5%2520Kvits%25C3%25B8y.jpg)
Implenia/Stangeland: Skal bygge komplisert Rogfast-tunnel for seks milliarder