Trygg Trafikk bør være glad for at det bygges mer ny møtefri vei enn noen gang. FrPs initiativ for å bygge enda mer møtefri firefeltsvei, også med smalere standard der det er mindre trafikk, vil gi bedre sikkerhet og grunnlag for høyere fart.
Her er artikkelen som stortingsrepresentantene reagerer på.
Det er bra å ha organisasjoner som skal være opptatt av å jobbe for trygge trafikk i dette landet, men i dette tilfellet mener vi at direktøren i trygg trafikk driver feilinformasjon.
Det virker som det er viktigere for Trygg Trafikk å kritisere det gode arbeide FrP gjorde og la grunnlaget for i regjering, enn å bidra konstruktivt til å sikre at Norge skal ta et enda større kvantesprang for å nå visjonen om null hardt skadde og drepte i trafikken.
Et trygt og sikkert nettverk av firefelts motorveier vil bidra til at ulykkene på veiene vil fortsette å gå kraftig ned. Det er bare å se resultatene fra E18 i Vestfold, E6 oppover i Innlandet og E18 Rugtvedt-Dørdal i Bamble. Så kritikken fra Trygg Trafikk-direktøren er svært unyansert og lite konstruktiv, og basert på teori og ikke fakta.
Det er direkte feil å påstå at ulykkene øker med 20 prosent ved at vi bygger trygge og gode firefelts motorveier i stedet for dårlige og smale 2/3-feltsveier.
Påstandene har ikke rot i virkeligheten og er ikke basert på fakta. Det stemmer for eksempel ikke at det er 20 prosent flere ulykker på E6 sør for Dal hvor det er vanlig veiskulder enn nord for dal hvor det bare er 75 centimeter veiskulder. De såkalt smale motorveiene som vi skal bygge, har for øvrig en veiskulder som er dobbelt så brei som den som vennene til Trygg Trafikk i SV, AP og Sp bygde.
Realitetene er at dersom man ikke hadde sett mulighetene som Nye veier har utfordret gamle veinormaler på, og som FrP har gitt tillatelse til, så ville smale firefeltsveier mange steder betydd tofeltsvei uten midtdeler. Da ville ulykkestallene vært høyere. I tillegg er dette også bra for distriktene, der det før var uaktuelt å bygge skikkelig firefeltsvei - men som nå kan få dette uten at det koster veldig mye mer enn en 2/3-feltsvei.
Det vises til veiskuldra, men veiskuldra på en smal firefeltsvei er bredere enn 2/3-feltsvei, så dette er bare tull fra direktøren i Trygg Trafikk.
For FrP er trafikksikkerhet svært viktig, og derfor vil vi også bygge mer av møtefrie og fremtidsrettede firefelts motorveier, enten de er vanlige eller smale, for å nå målet om null hardt skadde og drepte i trafikken.