Betenkelig få entreprenører hadde levert inn tilbud på Driftskontrakt 1003 Kristiansand i når fristen gikk ut i dag. Og da snakker vi om en kontrakt som er femårig for riksvegene og på hele åtte år for fylkesvegene.
Disse tilbudene hadde kommet inn ved anbudsåpning:
Entreprenør | Tilbudssum i mill. kr., eks. mva. (tallene er avrundet) |
Presis Vegdrift | 729,0 |
Mesta | 892,4 |
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Agentisk KI: – Handler om å få KI til å utføre oppgaver og prosesser for deg nærmest av seg selv
Kun to pristilbud på en så stor og langvarig kontrakt, altså, og differansen mellom de to ligger på rundt omkring 20 prosent.
Mesta har hatt kontrakten siden 2014.
Oppdraget handler drifts og vedlikehold for riksveger, fylkesveger og fylkets gang- og sykkelveger i deler av Kristiansand, Søgne, Songdalen, Vennesla og deler av Mandal og Marnardal kommuner.
Fylkesvegdrift i åtte eller ni år
Kontraktsperioden for riksvegene er fra 2019 til 2024, og Vegvesenet har opsjon på å forlenge kontrakten med inntil tre år fra 2024.
For fylkesvegene med tilhørende anlegg gjelder den fra 2019 til 2027, og Vegvesenet har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder.
Kontrakten er en av kontraktene som har forskjellig varighet for riksvegene og fylkesvegene. Årsaken er at Vegdirektoratet jobber med hvordan riksvegvedlikeholdet skal organiseres i framtiden, og vil legger opp til kortere kontrakter nå for eventuelt å kunne endre strukturen på riksvegkontraktene i fremtiden.
-Om andre ønsker den risikoen; så vær så god!
- Din kommentar til nivået på tilbudene på Kristiansandskontrakten, direktør i Mesta, Arne Roald Larsen?
- Risikoen har vært altfor høy for oss i den kontrakten, så om andre entreprenører ønsker å ta den risikoen, så sier vi: Værsågod! sier Larsen til Veier24.
- Risikoen har vært altfor høy for oss i den kontrakten, så om andre entreprenører ønsker å ta den risikoen, så sier vi: Værsågod! sier Larsen til Veier24.